Betala för kvalitet eller riskera stå utan

 


Jag tycker att Essity är ett kickass bra bolag med flera starka megatrender till deras fördel. Ökat välstånd världen över. Högre levnadsålder och befolkningstillväxt är faktorer som kommer driva på efterfrågan av toalettpapper, bindor mm i flera decennier framöver. Rapporter kring detta visar på stadig tillväxt så långt fram i tiden de blickat och de jag sett har varit fram till år 2050. Jordens befolkning fortsätter att växa och vi får det allt bättre vilket gör att allt fler människor använder Essitys produkter.

Länge har jag spanat på att investera i bolaget och jag har varit nära men har fått vara utan. För cirka två år sedan handlades Essity runt 200 kronor som var i linje med den kurs jag satt upp som "nära på fyndpris". Den var i princip i hamn men då slog jag inte till. Vill minnas att jag resonerade att jag kunde vänta på ytterligare bättre pris.

Nu står Essity betydligt högre än så och stängde igår på cirka 300 spänn. Betydligt högre kurs och inget fyndpris. Fel pris är det däremot inte. Det är många gånger värt att betala för kvalitet och det är just vad Essity är. Sett till bolagets verksamhet och långsiktiga potential tycker jag att det är ett rimligt pris för bolaget nu. Jag betalar gärna för kvalitet och lägger inga värderingar eller prestige i att jag inte klippte till när den stod i 200 spänn. Kvalitetsbolag är sällan billiga och man får vara beredd att betala för kvalitet om man vill äga dem.

Häromdagen meddelade bolaget att de avser dela ut 6,25 kronor nu i höst efter att verksamheten tickat på bra i den pågående pandemin. Likt många andra bolag slopade de utdelningen i våras för att följa utvecklingen i en osäker tid. På nuvarande kurs runt 300 spänn är direktavkastningen ungefär 2 procent.

Essity är ett kvalitetsbolag och än så länge äger jag det bara via investmentbolaget Industrivärden men jag är sugen på att ta in det i portföljen. En investering att hålla i flera decennier.

Länk till Essity hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Jag köpte Essity när den introducerades till börsen dvs. när avknoppningen skedde. Jag tyckte redan då att bolaget hade stor potential. Läste i någon tidning där Simon Blecher starkt rekommenderade bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det gjorde du rätt i. Fin investering där och något du kommer glädjas åt i decennier tippar jag.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Petrusko.
      Det fina med det är att jag får 4% Essity när jag köper en gratis indexfond varje månad.
      Mvh.jacke77

      Radera
    3. Tjena Jacke,
      Ja det är nice att man får exponering den vägen. Om man sparar i SPiltans investmentbolagsfond blir exponeringen något liknande kring 4-5 procent via Industrivärdens innehav. Det är också en rimlig väg att vandra.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Inget emot att betala för kvalité. Därför jag fortsätter att köpa Investor även om kursen klättrar och rabbaten och DA sjunker.

    SvaraRadera
  3. A eller B? Vilken föredrar Du?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      I Essity är det B-aktien som gäller. A-aktien är det tunn handel i. Visst skulle det kunna funka att äga A-aktien men handeln är knackig i den varpå det är smidigare även för småsparare att köra B-aktien.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Pay up for quality cry once. Är Essity en bra investering i dagsläget? Tveklöst om någon skulle fråga mig.

    MvH

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Då är vi två. Jag tvekar inte på det heller utan tror Essity är en riktigt bra investering för den långsiktige. Jag gillar även den konjunkturokänsliga aspekten i verksamheten. Det tuffar liksom på i ur och skur. Likt mitt Axfood.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...