Nya utdelningen i Vanguard All World High Dividend Yield

 


I torsdags förra veckan var det X-datum för den senaste kvartalsutdelningen i Vanguard All World High Dividend Yield. Bara några dagar innan meddelade de storleken på utdelningen och den blev lite större än samma period föregående år. Sänkningen i somras gör dock att utdelningen totalt i år är lägre än året innan. Inte alls oväntat eftersom väldigt många bolag världen över sänkt sin utdelning i spåren av coronapandemin.

Den nya utdelningen nu är på $0,486045 och har pay date 7 oktober. Vi som äger via Avanza får vänta någon dag ytterligare på utdelningen. Det tar någon dag extra för dem som vanligt med utländska innehav.

De senaste 4 kvartalsutdelningarna summerar till $1,603281. På nuvarande kurs kring 41,9 euro ger det en direktavkastning om cirka 3,3 procent.

Nästa utdelning har X-datum 17 december med pay date 30 december. Storleken på utdelningen meddelas några dagar innan X-datum. Förra året var december månads utdelning på $0,314732. Jag förväntar mig att den blir något liknande i år.

Läs mer i mitt inlägg om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2020/05/vanguard-all-world-high-dividend-yield.html

9 kommentarer:

  1. Känns bra att det kommer utdelningar från utländska ETF:er ett år som detta.

    XACT HögUtd väger tungt i min portfölj, så jag ska låta en mindre del av innehavet viktas över för att öka mina innehav i en handfull utländska ETF:er. Sprider riskerna helt enkelt, i mitt sparande som har ca 20 års sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Ja visst är det gött att det tickar in en del utdelningar ändå. Jag investerar i aktier i huvudsak men tycker att ETF:er är ett utmärkt komplement. De jag har pyntar utdelning medan många bolag avvaktat med det nu i pandemin. Man får också en god diversifiering och det till en låg fondavgift allt som oftast.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Svar
    1. Tjena,
      Eftersom det inte dras någon utländsk källskatt på utdelningen så fungerar den utmärkt i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hur beskattas utdelningen? Är det källskatt eller inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det dras ingen utländsk källskatt på utdelningen varpå man med fördel kan äga den i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag ser inte denna utdelning på Avanza, varken som fastställd eller förväntad. Med mina amerikanska aktier ser jag i alla fall när utdelningen är fastställd. Vet du varför jag inte ser dessa? Tror ej jag fått någon utdelning från denna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avanza visar inte utdelningar för ETFer. Pay date var för någon dag sedan och pengarna syns nog på måndag.

      Mvh petrusko

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...