Nytt innehav: Securtias


Jag har spanat på säkerhetsbolaget Securitas en längre tid. Verksamheten har alltid lockat mig med sin stadiga karaktär. Apropå stadigt så ser ni i bilden ovan utdelningen som bolaget pyntat de senaste 20 åren. Igenom tuffa som goda tider har de genererat cash till att pynta en pålitlig utdelning.

Securitas presterar en god avkastning på eget kapital runt 20 procent både på senare år och som ett 5-års snitt. Man kan se en efterfrågan på bolagets tjänster så långt man kan blicka in i framtiden och det finns en kicker i teknikutveckling. Securitas har flera hundra tusen anställda och personalens löner är största kostnaden. Teknikutvecklingen har gått snabbt och nu finns riktigt bra teknik som kan ersätta/komplettera personal. På sikt kommer detta växa och ge högre marginal. Intäkterna via teknikprylar har ju inte kostnader i form av lön. Personalen behövs och är viktig men det här med teknik är en kicker som skall ge större vinster.

Det är ingen fantastisk utdelningsaktie i form av varken utdelningstillväxt eller hög direktavkastning. Inte fantastisk men stadig. Direktavkastningen är just nu strax under 4 procent och de höjer inte alltid utdelningen. Däremot är det en väldigt stadig utdelare. Bilden ovan visar som sagt utdelningar igenom tuffa kriser. En attraktiv utdelningsgraf i mina ögon. Jag uppskattar en sådan här komponent i portföljen. Den bidrar med stabilitet. En utdelning som tickar in även när det stormar.

Apropå det stora antalet anställda så kan ju det vara en faktor som påverkar Securitas extra om det blir stora problem med det här Corona men det där är ju kortsiktigt. Det är en risk på kort sikt men den är jag villig att ta, långsiktig som jag är.

Utdelningen höjdes nyligen till 4,8 kronor och betalas i maj. Aktien stängde idag på 125,5 kronor vilket ger en direktavkastning om 3,8 procent.

Jag betalade drygt 127 kronor för mina aktier idag. Det tycker jag är en bra deal för Securitas varpå jag slog till på hela steken på ett bräde. En stek jag kan nöja mig med men jag kan komma att öka så smått på sikt. Innehavet väger kring 0,4 procent av portföljen. Storleken på det här köpet tog mig en bit över min egna gräns om 10 procent belåning, jag har legat precis på den nivån ett bra tag nu. Framåt blir det färre köp då jag kommer beta ned belåningen under min gräns igen.

Securitas har jag sedan tidigare viss exponering i via investmentbolaget Latour som är största ägaren men för dem är det bara en liten del av mycket annat. Nu så äger jag Securitas direkt och det känns bra.

Länk till Securitas hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Kul! Jag har också börjat skala in mig på senare tid. Gjorde ett köp senast idag. Jag vet att du också äger EPR. Har jag missat någon nyhet, utöver Corona, för just nu känns den aktien alldeles för billig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erika,
      Det är Coronaskräcken som slår extra hårt mot EPR då man buntar ihop dem med den verksamhet som bedrivs i deras fastigheter. De drabbas inte lika hårt som hyresgåsten men det är ju inte tipp topp heller. En stor hyresgäst är tex den största biografkedjan i USA och bio har tappat och väntas tappa rejält i spåren av Corona. Exempelvis kanske du snappat upp att filmbolaget skjuter upp premiären av den nya stekheta James Bond filmen till hösten pga oro för dålig försäljning i spåren av Corona.

      I mina ögon är EPR jättebillig nu. Om inte Corona slår stenhårt mot världen och vi halvt går under så borde den kunna bli bra EPR. Det är dock ett mer riskfylld investering nu än innan Corona.


      Mvh petrusko

      Radera
  2. Kul! Jag har också börjat skala in mig på senare tid. Gjorde ett köp senast idag. Jag vet att du också äger EPR. Har jag missat någon nyhet, utöver Corona, för just nu känns den aktien alldeles för billig?

    mvh Erika

    SvaraRadera
  3. Intressant köp, frågan är om senaste nedgången bara handlar om corona, vad tror du? Annan fråga, hur kan du se den exakta siffran för belåning hos Avanza, alltså hur gör du för att säkerställa 10% spärren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Securitas senaste rapport kom in svagare än väntat och det började en svag period för aktien och Corona har pressat den vidare ned.

      Belåningen och min egen gräns om 10% följer jag enkelt genom att måtta lånet mot min totala portfölj i kronor. Har inget med avanza att göra alltså utan en helt egen grej jag satt upp och följer.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Helt rätt jag köpte securitas i omgångar i två veckor nu. Kommer att vara bra på sikt. Gjorde egen analys och enligt mig borde kursen stå på 170 kr nästa år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det låter gött det. Jag är nöjd om de fortsätter göra bra business och stadigt tickar framåt på sikt. Fortsätta som vanligt alltså =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej,

    Securitas låter som en intressant investerinngsmöjlighet. Tänkte fråga dig om var du fick tag på den där 20 års översikten på utdelningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den där översikten är från Securitas egen hemsida. Ofta finns det bra info som tex denna på våra svenska storbolags sajter.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....