Akelius och utdelning på D-aktien

Uppdatering:
Man behöver inte vara orolig för att utdelningen späds ut och blir lägre per aktie. Nu finns det ett kompletterande brev på Akelius hemsida där de uttrycker sig på ett annat sätt och där de förklarar att de kommer dela ut mer pengar om de emitterar nya aktier. Det blev riktigt dåligt kommunicerat i kallelsen till bolagsstämman men nu är det ju utrett och vi behöver inte vara oroliga. Utdelningen blir 0,1 euro per aktie även om de emitterar fler D-aktier. Nedan är det ursprungliga inlägget:

Jag gillar fastighetsbolaget Akelius med sin starka finansiella ställning och hyreslägenheter på starka orter som London, Berlin mm. Tidigare var deras preferensaktie ett av mina största innehav men när de löste in den och gav ut en D-aktie noterad i euro ställde jag mig vid sidan. En utav anledningarna att jag avvaktade är att ingen utdelning var beslutad för D-aktien utan det gör man på ordinarie stämma nu på våren. Idag har Akelius skickat ut kallelsen till stämman och det är just den jag väntat på för att läsa om förslag till vinstdisposition/utdelning.

Akelius föreslår en utdelning om högst 22 miljoner euro vilket kan bli upp till 0,1 euro per aktie som mest. Samtidigt ber de om bemyndigande att ge ut nya D-aktier och här blir då innebörden av de "högst 22 miljoner euro" något helt annat än 0,1 euro per aktie.

Om de emitterar nya D-aktier så blir det alltså fler som skall dela på de där 22 miljoner euro.

Just nu finns det 220 miljoner stycken D-aktier.

Bemyndigandet som kommer röstas igenom på stämman gäller 110 miljoner stycke nya D-aktier.

Man kan oroa sig för att det blir mindre utdelning än man räknat med men det är nog inte så troligt att det blir så i slutändan. Dels kan de ju tajma in en ev nyemission så att den första utdelningen blir efter stämman 2021 där de beslutar om ett högre belopp som gör att det ändå blir 0,1 euro per aktie. De kan vid en extra bolagsstämma besluta om ett högre belopp så att det ändå blir 0,1 euro. Om detta kunde de skrivit något tycker jag för att vara tydliga med marknaden. Jag har läst igenom kallelsen några gånger och jag ser inget annat än detta.

7 kommentarer:

  1. Låter inte optimalt det där. Bra att du skriver om det och gör folk uppmärksamma! Personligen håller jag mig borta från "obskyra" aktietyper som D-aktier och preferensaktier.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg. Skanska kom med sin årsrapport nyligen, har du läst den? Är det något bolag du tänker ta in i portföljen igen? Kan du inte köra en genomgång av den årsrapporten :)?

    //Niklas

    SvaraRadera
  3. Har du funderat på att läsa styrelsens förslag till vinstutdelning som ligger på hemsidan innan du har en uppfattning? Du har ett ganska stort ansvar givet din bloggs läsenivåer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har nu letat fram det där kompletterande brevet på Akelius hemsida och där beskriver de tillvägagångssätt kring utdelning vid ev nyemission. Det blir inte lägre utdrlning än 0,1 euro per aktie.

      Jag uppdaterar inlägget inom kort.

      Riktigt dåligt kommunicerat av Akelius. Man kan göra det tydligt eller så kan man göra så där.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det har sett likadant ut under alla år som bolaget hade preferensaktier och föreslog bemyndiganden att emittera sådana. Kolla 2017 t.ex. Kan inte minnas att du hade någon synpunkt då?

      Radera
  4. Ser nu att Akelius har blivit aktiv och ger 5,91 i utdelning ,,den visar sig även i förväntade utdelningar. :-)

    SvaraRadera
  5. Vad tycker du om EPR Properties i dagsläget? Förnärvarande ~8,5%

    SvaraRadera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...