Jag köpt mer Cibus


Nu har jag skalat ned ytterligare lite i banksektorn och istället investerat pengarna i Cibus. Det är ett svenskt fastighetsbolag som äger fastigheter i norden där det bedrivs dagligvaruhandel. Hyresgäster är stora dagligvarukedjor som Kesko i Finland och Coop i Sverige. Den verksamhet som bedrivs i Cibus fastigheter har än så länge sett en försäljningsökning i spåren av coronakrisen. Vi klarar oss inte utan mat och vi kommer fortsätta handla oavsett hur coronakrisen utvecklas framledes. Naturligtvis är det inte riskfritt men den verksamhet som bedrivs i lokalerna kan nog anses höra till sådant som står sig bättre än mycket annat i krisen.

Jag ägde Cibus sedan tidigare och efter dagens ökning väger det nu kring 2 procent i min portfölj. Det är ett litet bolag men de växer på sikt. Under 2020 har de förvärvat fastigheter från Coop och de har i sin strategi att årligen använda en del av cashen de genererar till att förvärva fler fastigheter. Fler fastigheter som tickar in hyra.

Inför årsstämman har de meddelat att de avser dela ut 0,89 euro de efterföljande 12 månaderna. De har inte allt det praktiska på plats ännu för att införa månadsutdelning men det är planen. Därför kommer de på ordinarie stämma nu i april bara besluta om en kvartalsutdelning som pyntas i juni. De kommer sedan hålla en extra bolagsstämma och besluta om resterande belopp att betala månadsvis.

På nuvarande aktiekurs om 114 kronor innebär 0,89 euro utdelning en direktavkastning om cirka 8,6 procent. Substansvärdet är på runt 125 kronor. Belåningsgraden är cirka 59 procent och räntetäckningsgraden 3,4 gånger. Generellt sett är det inte en låg belåningsgrad men ihop med den konjunkturokänsliga verksamheten i fastigheterna är det ändå rimligt.

Länk till Cibus hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. Jag satt och funderade på att byta mitt innehav i Resurs mot Cibus, visst har Resurs tappat en bra bit mer men känns ändå som att Cibus också kommit ner en bit i sin värdering och känns köpvärd nu.
    Vad tror du om det bytet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag har gjort på det viset. Minskat i Resurs och ökat i Cibus. Bra bolag bägge två i långa loppet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. DU ser inte en enorm uppsida i bankerna, eller du struntar i det och tar förlusterna framför ett mkt stabilare kassaflöde. Våra bankaktier lyser illrött och man vill ogärna sälja till kraftig förlust. Dock är läxan att banker verkligen inte är att lita på i kristider, vare sig till värde eller utdelningar. De ser dock ut att ha en oerhörd uppsida när det väl vänder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag ser potential i bank på lång sikt men det ser jag i mycket annat också. Allt är nedpressat nu. Det man säljer har backat men det har även det man köper. Aktier har inget minne av vad du betalat för dem. GAV förändrar inte nuläget. Känslor kring att sälja med förlust hör inte hemma på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag sitter också i de funderingarna, överväger att dumpa alla mina bankinnehav, SEB, Handelsbanken och Resurs. Att de viker ner sig för påtryckningar och inte delar ut förra årets vinst uppskattar jag verkligen inte. Är i snitt ner 25% på bankaktierna. Under samma period är Cibus ner ca 22% så ingen större "förlust" att byta trots lite courtage osv. Frågan är om det är en vettig lösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ett rimligt resonemang du för där. Det du säljer har backat men det har även det du köper. Aktier har inget minne av vad du betalat för dem. Det är bara här och nu som gäller. Nu och framtiden alltså. :)

      Mvh petrusko

      Radera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...