Fastpartner erbjuder teckning av D-aktier

Idag kom nyheten som jag väntat mig skulle dyka upp vilken dag som helst. Fastpartner gör en emission av det nya aktieslaget D. Aktierna liknar en preferensaktie men saknar just preferensen. Andra bolag som har liknande aktier är Sagax och Akelius som bägge har sådana här aktier.

Kort förklarat så funkar dessa liknande en ränteplacering. Utdelningen är fast och kan inte stiga oavsett hur bra bolaget presterar. Värderingen baseras därmed heller inte på bolagets prestationer utan det som avgör aktiekursen är det allmänna ränteläget samt riskbilden i bolaget. Med riskbild i bolaget avses dess förmåga att kunna stå för sina finansiella åtaganden. Ju lägre det allmänna ränteläget är desto högre värdering får en investering av det här slaget. Ju lägre risk i verksamheten desto högre värdering.

Risken i Fastpartner är relativt låg. Det allmänna ränteläget är på superlåga nivåer och kan inte bli värst lägre. Detta tillsammans är faktorer som mynnar ut i en högsta tänkbar värdering av den här typen av investering. Man skall vara medveten om att det finns en klar risk att aktien går ned på sikt samtidigt som potentialen att stiga är närapå obefintlig.

Erbjudandet i korthet:

Priset är satt i ett intervall om 84-88 kronor och man får i efterhand reda på vad det blir. Ett upplägg jag inte alls gillar men som blivit vanligt på senare år. Visst föredrar man ett fast pris så man vet precis vad det handlar om.

Utdelningen på aktien kommer vara 5 kronor per år, aldrig mer. Skulle de någon gång pynta mindre så buffras utdelningsbeloppet upp så att de senare skall betala ut det man "missat". Det här är mest en skrivelse för att stärka förståelsen kring avsikten med utdelningen. De kommer inte betala mindre än 5 kronor annat än om bolaget är närapå att gå under.

Något man skall vara observant på är att ingen utdelning betalas förrän efter nästa stämma. Den första utdelningen på de här D-aktierna är i maj år 2020.

Anta att kursen i erbjudandet landar på 84 kronor så blir direktavkastningen 5,95 procent. Det är i häraden vad jag tycker är ett okej pris för en placering i Fastpartner D-aktie. När jag väger in risken för att kursen kan bli 88 kronor samt att man blir utan ränta i ett halvår (första utdelning i maj) så lutar jag åt att avstå det här erbjudandet. Jag vill inte pynta mer än 84 kronor och jag vill inte pynta 84 kronor och vara utan avkastning i ett halvår. Näe jag spanar nog på Fastpartner D i maj nästa år. Är den rimlig i pris då så slår jag gärna till.

Risken i Fastpartner är rimlig men betydligt högre än i Akelius som har starkare finanser och ett bättre fastighetsbestånd. Hyreslägenheter som Akelius har är bland det bästa man kan ha medan Fastpartner även har industrilokaler, butiker och lite allt möjligt. Fastpartner är bra och har en mycket stark och bra storägare i Sven-Olof Johansson. Jag nämner det här sista stycket för att du skall kunna få en bild av risken i verksamheten och jämföra pris på aktien med Akelius.

Teckningsperioden startar imorgon 3/12 och varar till och med 11/12 för oss vanliga dödliga (till den 12:e för institutionella investerare). Den 13:e december är första handelsdag och då man får info om tilldelning.

6 kommentarer:

  1. Off Topic

    Du har tidigare tagit upp Acadian Timber. En direktavkastning runt 7% nu. Inget du funderar att plocka in?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Nej, inget jag planerar. Jag tittade till dem snabbt efter senaste rapporten och vill minnas att det såg någorlunda ok ut kassaflödesmässigt. De har en del kostnader att ta nu i samband med byte av management. Inget jag hugger på för stunden. På lång sikt är det en vettig bransch att ha exponering i.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Först att teckna sig för något som man inte vet priset på är inget annat än bristande arbetsdisciplin. Fastpartner kan läggas åt sidan.

    När det gäller Acadian Timber är bolaget i ett läge som för en investerare brukar kallas get them when they are cold. Har köpt.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  3. Var finns anmälan? Hos Avanza, under "Nyintroduktioner & Emissioner" finns den inte. Klickar jag vidare på "Övriga erbjudanden" så finns den inte där heller.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. anmälan börjar imorgon så du får vänta lite till... :) Så bara ta det lugnt och teckna järnet, eller inte!

      Radera
  4. Pinoneer Property Group är ett norskt fastighetsbolag med 7,5% direktavkastning på preffen. Har varit en av de säkraste preffarna sedan 2014. Känns mycket mer attraktivt.

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...