Peab inför rapport


Med det här inlägget vill jag tipsa om en riktigt bra sajt/tjänst som är kostnadsfri och som bjuder på analyser/rapportkommentarer på många utav våra större svenska bolag.

Byggbolaget Peab lämnar rapport för det tredje kvartalet nu på torsdag 24 oktober.

Den här bra sajten jag vill reka är Swedbanks "Aktiellt". De har skrivit ett kort inlägg om vad de förväntar sig av Peab i rapporten samt prognos fram till år 2022.

Aktiellt brukar publicera sådana här analyser inför rapport samt en uppdaterad efter rapporten.

Jag tycker den här sajten är bra och jag uppskattar den stort. Länk nedan till det de skrivit om Peab:
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2019/10/22/peab.csp

Peab äger jag och har liknande tro på som den här analysen med stigande utdelning de närmsta åren. Jag tycker att byggsektorn är intressant att ha exponering i då det är en bra verksamhet som kommer ha efterfrågan så långt fram vi kan blicka. Tågbanor, tunnlar, skolor, kontor osv kommer behövas även i framtiden och vissa saker kan man se ett väldigt stort behov utav framöver.


I våras var utdelningen 4,2 kronor och på nuvarande kurs kring 88 kronor är direktavkastningen 4,8 procent. Nästa vår kan utdelningen tänkas bli 4,5 kronor och det innebär en direktavkastning om 5,1 procent. Vi får se vad utdelningen blir. Jag har sett vissa har prognoser om 4,3 kronor och Swedbank verkar tro på 4,5 kronor först året därefter. En höjning förväntar jag mig men tar inget för givet. Bilden ovan är Peabs utdelningsgraf på lång sikt. Jag tycker den är ganska rimlig. En klar stigande trend på lång sikt och någon enstaka sänkning som snabbt återhämtats.

2 kommentarer:

  1. Jag är i valet och kvalet mellan JM och Peab. JM har ju gått upp väldigt mycket i år redan men om blankarna går in och täcker så finns det ju utrymme för mer höjd. I Peab finns det mer potential kanske men det svajiga kursmönstret oroar mig lite. Hur går dina tankar där?

    SvaraRadera
  2. Trots flera år av glädje på fastighetsmarknaden så tror jag att det kommer att hålla i sig, med risk för en liten importerad recession snart snabbt blåser över. Tills dess håller jag en bra summa likvid men fortsätter in i bla Peab. Att svenska valutan är så pass låg så finns väl risken att den fortsätter sjunka.

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...