Vart tar dina pengar vägen egentligen?


Idag och de närmsta dagarna får de flesta av oss lön och kanske är du en av alla de som ofta ställer sig frågan; Vart tar mina pengar vägen egentligen? Varje månad är den andra lik. Pengarna trillar in på kontot och lika snabbt som de dyker in är de borta känns det som. Det är elräkning, mobiltelefon, mat, boendekostnader och vips är slantarna slut.

Om du inte har med ett rimligt spar i den där cocktailen av saker som pengarna går till så är det läge att fixa det nu. Pengarna kommer fortsätta att gå åt och tiden har en tendens att bara rulla på.

Med ett bra spar kan du ha en annorlunda sits i framtiden. Utan sparet kanske du finner dig sjäv i samma sits om 15 år. Utan ett spar kanske du står där på ålderns höst och har det riktigt knapert.

Ett bra långsiktigt spar är börsen och det gör man bäst via billiga fonder. Storbankerna har billiga indexfonder de också om man letar ordentligt medan nätmäklare som Avanza och Nordnet faktiskt har fonder helt fria från avgifter.

Läs mer: Spara i fonder hos storbank.

Läs mer: Spara 100 kronor per månad gör skillnad.

8 kommentarer:

  1. De flesta löntagare får löneförhöjning, kanske 1 gång per år? Ett bra sätt att komma igång med sparande är att börja spara höjningen. Man klarade sig på den gamla lönen månaden innan, så varför inte fortsätta med det? Man får dessutom ett sparande som kommer att öka varje gång man får löneförhöjning i framtiden.

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Tack för din kommentar och ett mycket bra tips. Jag gör något liknande och höjer mitt spar varje år förankrat i att mina bolag höjer sin utdelning varje år. Utdelningstillväxt och ökat spar känns rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag har som mål att spara ca 20 % av lönen varje månad, det går bra.

    Nu har jag dock "problemet" att jag har mycket kontanter (efter försäljning) på ISK. Dessa ska användas till månadsköp med lite större belopp under kommande halvår, men tills dess hamnar nya pengar på sparkonto och där gör de så klart inte lika mycket nytta.

    Vilka bekymmer man har! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför hålla kontanter på ISK alls? Du betalar ju bara en schablon på pengarna och är de inte investerade blir det minus netto.

      Radera
    2. Jag har fått en del kontanter över efter försäljning av aktier.

      Jag skulle kunna lyfta ut pengarna ur ISK för att sen sätta in dem i omgångar och investera löpande under ex. 6-12 månaders tid, men då blir jag beskattad för insättningarna (igen).

      Jag har inte bemödat mig med att räkna ut hur stor skillnad det blir i skatt jämfört med att låta dem ligga kvar.

      Radera
  3. Tja, Vilka fonder hade du valt idag om du var i starten av ditt långsiktiga spar?

    Jag är en 28 årig småbarns pappa och har 10.000 kr att starta med och är riktigt taggad att komma igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas,
      Generellt sett är ju billiga indexfonder bra. Avanzas och Nordnets gratisfonder Avanza Zero och Nordnet Superfonden är en bra bas. Sedan är jag mycket förtjust i investmentbolag då de som grupp slagit börsen under en mycket lång period. Dessa kan man investera smart i via Spiltan aktiefond Investmentbolag. Den fonden har låg avgift och är kickass.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena! Fått meddelande om att Spiltan Globalfond Investmentbolag tas bort från ppm vilket känns surt. Spiltans ansökan har avslagits pga att fonden inte klarar 3-årshistoriken:

    ”I och med förändringarna på Pensionsmyndighetens Fondtorg ställs krav på 3-årshistorik för fonder för att få finnas med på Fondtorget. Eftersom Spiltan Globalfond Investmentbolag blir 3 år först den 4 oktober så kommer Pensionsmyndigheten att avregistrera fonden. Andelsägare i fonden har idag fått ett brev från Pensionsmyndigheten om att deras andelar kommer att säljas den 10 september och bli överflyttade till 7e AP-fondens SÅFA.

    Mvh Ekonomie De Sade

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...