Latour köper coolt bolag


Jag har noterat i amerikanska filmer och TV-serier att när man skall snickra eller meka så har man ett "tool belt". Ett fräsigt bälte knökefullt med verktyg. Jag är van vid att vi i min bekantskapskrets har en verktygslåda men i USA verkar de där bältena vara grejen. De ser riktigt coola ut tycker jag.

De coola bältena är en av prylarna som Custom LeatherCraft Mfg tillverkar. Ett bolag som Latour idag meddelar att de förvärvar.

Så här skriver Latour om förvärvet:

"CLC är en branschledande designer, utvecklare och marknadsförare av verktygsbärare (t.ex. verktygsbälten och verktygsväskor), personlig skyddsutrustning (t.ex. knäskydd och handskar) och produkter inom outdoor kategorin. Bolaget grundades 1983 och produkterna marknadsförs under varumärket CLC i USA och Kuny’s Leather i Kanada. Nettoomsättningen uppgick till 53 mUSD 2018 med en lönsamhetsnivå väl i linje med Hultafors Group. Bolaget har cirka 60 anställda.

Förvärvet är en del av Hultafors Groups strategi att stärka sin närvaro i Nordamerika och att bredda sin portfölj inom attraktiva produktkategorier. Förvärvet kommer att stärka Hultafors Groups försäljnings- och marknadsföringskapacitet i Nordamerika samt förstärka relationerna till nyckelkunder inom viktiga distributionskanaler."

Jag gillar det här förvärvet av flera anledningar. Visst tycker jag att de där bältena är coola men det verkar vara riktigt bra produkter generellt sett som bolaget säljer. Det här förvärvet passar utmärkt in i Hultafors Group och utökar närvaron i Nordamerika. Storlek är viktigt och skapar fördelar. I takt med att Latour förvärvar fler bolag i Nordamerika växer deras kundbas och lönsamhetspotential. Exempelvis kan de komplettera de förvärvade bolagens erbjudande med prylar från övriga delar i Hultafors Group.

Om man visualiserar en "handy man" så är det så att Latour nu tillverkar och säljer en stor del av prylarna den där personen har på sig och använder när hen arbetar. Skor, stege, mätinstrument, hörselskydd, hängslen, bälte mm

Investmentbolaget Latour ingår i min portfölj och det är inte bara ett bra bolag utan det är ett bolag jag är mycket stolt över att äga. De äger fina tillgångar och de förvaltar dem och förvärvar nya med en mäktig kompetens och resultat.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Jasså, skruttbolaget gör nya skruttförvärv.

    SvaraRadera
  2. Latour är duktiga på att köpa bra bolag, Latour sitter med bra "know how" på hur man tar ut sina bolag i världen och gör dem mer globala.

    Jag har själv en slatt Latour i portföljen, tyvärr är det ju ett bolag som man alltid tycker är för dyrt. Jag kommer köpa lite fler aktier i bolaget nu under hösten (avsett värdering) i väntan på en större sättning då jag kommer passa på att öka på extra mycket!

    SvaraRadera
  3. Jag är med i Hemvärnet och i grupputrustningen ingår en liten yxa. Till min glädje såg jag att yxan var från Hultafors. Hoppas nu att försvaret köper mer från just Hultafors. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Men vilken kul info. Tack för den och japp hoppas det blir mer business framöver =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Bra med stärkt närvaro i Nordamerika. Känner mig också mycket nöjd med att äga Latour. Den ingår också i sonens portfölj och jag vill såklart öka innehavet i båda portföljerna.

    SvaraRadera
  5. Känns som det räcker att bara äga Investor, Latour och Lundberggruppen och öka och öka och aldrig sälja:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det lär man komma långt på. BRa investmentbolag som presterat klart bättre än index historiskt och med potential att göra det även framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Och jag som får ont i ryggen av att ha vanliga hantverkarbyxor med enbart några få verktyg i fickorna. Men bra häftiga är de där verktygsbältena!

    mvh
    1 Aktie Om Dagen

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...