måndag, juli 01, 2019

Telia förvärvar mobiloperatören Fello

Telia Company meddelade idag att de förvärvar mobiloperatören Fello AB med cirka 45.000 abonnenter. De tar över verksamheten idag och avser driva vidare varumärket Fello tillsvidare. Fello är en sorts lågprisaktör med ett lättbegripligt och okomplicerat erbjudande. Inte olikt Halebop som är ett utav Telias varumärken.

Så här skriver Telia om förvärvet:

"– Vi är mycket nöjda med affären. Fello AB är ett innovativt företag med ett starkt varumärke som har vuxit snabbt och dubblerat sin kundbas sedan 2018. Vi ser ett fortsatt intresse för avskalade tjänster och Fello AB kommer att komplettera vår befintliga verksamhet inom nya områden på ett positivt sätt. Nu ser vi fram emot att välkomna alla medarbetarna till oss på Telia, säger Andreas Ekström, Kommersiell chef för Telia Sverige.

Fello AB kommer att fortsatta verka under eget varumärke även och inga kunder påverkas fortsättningsvis av förändringen.

Affären kräver inget godkännande av konkurrensverket."

Ingen köpeskilling nämns men det är sannolikt växelpengar i sammanhanget. Oavsett tycker jag det är trevligt att Telia i ett nafs får 45.000 fler abonnenter. Fello använder Telias nät sedan tidigare men nu kapar man ett led i intäktsdelning och får behålla hela intäkten själv. Fello AB har gått med förlust sedan starten 2013 och den här affären är sannolikt ett smidigt sätt för dem att lägga ned/ta sig ur verksamheten. Telia däremot har alla förutsättningar att driva den här verksamheten med lönsamhet. För dem är det bara ytterligare 45.000 fler kunder. All annan administration osv som behövs har de redan. Att Fello gått med förlust har åtminstone delvis att göra med att de delat intäkten med Telia och att de dessutom haft kostnader för administration/kundtjänst osv. Sådana kostnader har Telia också men de slås ut på långt fler abonnenter.

Jag äger Telia och tycker det är ett rimligt innehav i en defensiv utdelningsportfölj. Jag är mycket nöjd med det återköpsprogram de kickade igång förra året och som löper i år samt nästa år också. Aktier för 5 miljarder kronor återköps årligen. För 2019 har Telia guidat om ett betydligt starkare kassaflöde vilket i sin tur borgar för höjd utdelning.

Länk till Telia hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Din blogg är fantastisk!

    Vad exakt innebär återköpsprogrammet för oss teliaaktieägare?
    Kommer värdet öka på aktien?
    Kommer aktierna ta slut?
    Kommer man behöva tajma försäljningen av sina Teliaaktier?

    Mvh @sparalugnt
    www.sparalugnt.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej Sparalugnt,
    Kul att du gillar bloggen och tack för din feedback. Telias återköpsprogram innebär att det blir färre aktier kvar. Färre aktier kvar som delar på framtida vinster och utdelningar. Exempelvis delade de i absoluta tal ut lika mycket i år som förra året men eftersom det finns färre aktier kvar nu så är utdelningen per aktie 2,36 kronor istället för 2,3 kronor.

    Så ja en sådan här sak ökar värdet på våra Telia-aktier. Telia är ett jättestort bolag så det här återköpsprogrammet om 15 miljarder kronor är ändå bara en liten del av totala börsvärdet. Inga konstigheter för övrigt med aktien alltså.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko,

    well spotted affär! Helt rätt affär att få kunderna samtidigt som kostnaden att hantera dem späds ut.

    Mvh, sparprofilen.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Telia är nog alldeles utmärkt på sikt även så här i tider med miljötänk. När miljötänkandet växer är det fysiska varor som kan bli lidande och satsningen på infrastruktur med export och import blir mindre viktig. Däremot tillhandahåller telefonbolag som telia grunden för en digital infrastruktur som möjliggör en ekonomi där tex. streamingtjänster inom media blir allt viktigare. Någonstans vill hushållen lägga sina pengar och det är antagligen inom denna del av ekonomin som vi kommer få se en betydande tillväxt närmaste åren. Därför tror jag Telia är bland de säkraste kort man överhuvudtaget kan satsa på, på 5-10 års sikt.

    SvaraRadera
  5. Som Fellokund är jag besviken. Fello har låga priser för oss som inte kräver en massa data till telefonen, deras support är suverän (läs kommentarerna om t ex Hallon som motpol). Framförallt tänkte Fello på kunderna i första hand. Det gör inte Telia vilket jag kan nämna flera exempel på. Jag äger också Telia då det är en säker utdelningsaktie, men denna affär kunde jag varit utan.

    SvaraRadera