Tankar kring byggsektorn


I början av året sålde jag av mina innehav i byggsektorn och ställde mig helt utanför. Jag har ägt framförallt Skanska och NCC till och från de senaste 15 åren. De sista åren har det varit med knackigt resultat. När NCC meddelade att de sänker sin utdelning i år blev det ett helt annat case än det jag estimerat. Jag sålde NCC och har funderat kring byggsektorn sedan dess.

Jag är mycket attraherad av den underliggande efterfrågan i bolagets verksamhet. Infrastruktur, samhällsfastigheter mm behövs i allt mer utsträckning framöver i spåren av befolkningstillväxt, urbanisering osv. Ibland är det lite sämre tider och ibland är det en period likt nuvarande med nedskrivningar men i det långa loppet kan det totalt sett se okej ut för ett bra byggbolag.

Att jag funderat mycket kring sektorn trots att jag sålt är för att jag tror på bygg och vill ha exponering där i det långa loppet.

Nu har jag landat i att det rätta för mig är att inte låta bygg väga värst mycket i min portfölj. En liten stek som jag känner mig bekväm med att hålla igenom dåliga tider som bra. Igenom utdelningssänkningar som höjningar.

Det är inget självändamål att en portfölj skall innehålla bygg och det finns säkert många bolag som är bättre. Jag gillar dock bygg för de stora trenderna som talar för bolagen på mycket lång sikt och för att det är hyggligt enkelt att se att de kommer ha efterfrågan även om 25 år. På mycket lång sikt kan de ge en okej avkastning och det tycker jag är bra.

11 kommentarer:

  1. Har själv endast 100 Peab, och det är av personliga , sentimentala skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Putte,
      Okej jag förstår. Det blir en slant i utdelning av det där varje år. Då blir du påmind om dina Peab och det sentimentala i ditt ägande.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Äger endast Skanska i byggsektorn, ett innehav som har backat en del men jag är fortsatt optimistisk av någon anledning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen,
      Ja men Skanska är ju bra i grund och botten. De har gått svagt både prestandamässigt och på börsen nu i flera år och det är ju surt nu men på mycket lång sikt är det förhoppningsvis bara ett litet jack i kurvan. Det låter ju som att de är en bit på väg nu i omställningsarbetet.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag tröttnade också på Skanska som lovade bättre lönsamhet, men aldrig levererade. Har idag lite Peab och Byggpartner som har skaplig utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det har varit utdraget nu i Skanska. I flera år har de pratat om att de skall bättra sig. Nu tycker jag det låter som att de är en bit på väg men vi får låta rapporterna framöver visa vägen. Byggpartner har jag aldrig fastnat för men Peab har jag ägt tidigare.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Även om det går knackigt för bygg så tycker jag skanska redovisar bra vinster. Köpte för 3 år sen och har fått 8.25 kr utdelning två gånger om samt 6 kr i år plus en kurstillväxt på 12 kr jämförande mitt gav på 155 kr. Sett till det hela har dem gett mig ca 7% avkastning om året. Är det dåliga år så ser jag verkligen fram emot bättre tider. Jag är väldigt nöjd redan nu. Medan alla klagar och säljer så köper jag o Cashar in 7% årligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Talat som en sann långsiktig ägare. Det låter sunt i mina ögon, 7% årlig avkastning är rimlig. Skanska har ju under en period presterat lite sämre och på mycket längre sikt kan man totalt sett förvänta sig bättre prestanda i snitt än det vi sett de senaste åren.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko!

    Jag gillar också idén om att ha en stek i byggbolagen. Byggas kommer det alltid göra så det känns som ett säkert kort i det långa loppet.

    Jag äger enbart Skanska i dagsläget dock. Hade NCC innan också men sålde när de sänkte sin utdelning.

    Dock så månadssparar jag i XACT Högutdelande där jag får lite exponering mot sektorn iallafall.

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
  6. Hej Fröken I,
    Ja men precis, det känns rimligt att ha exponering i den byggtrenden. Som du är inne på får man ju en liten skvätt via bla Xact Högutdelande. Jag får även en släng Skanska via Industrivärden.

    Det ger dock en totalt sett liten andel i min portfölj varpå jag gott kan ha lite direktexponering också.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Jag har investerat i Bravida & Alimak som är underleverantörer till byggbolagen och då är jag inte beroende av att det går bra för enskilda byggbolag eftersom de levererar till i princip alla. Latour köpte en post Alimak i hostas till kurs om ca 127 spänn, om jag minns rätt. Innan jul gick kursen ner till ca 108 och passade jag på att öka, ty tycker Latour att aktien är köpvärd på nivån 127 så borde den var ännu mer köpvärd på 108 nivån.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...