Akelius preferens - Blir det inlösen i år för 345 spänn?

Akelius Residential är den bästa svenska prefernsaktien i min bok och det är mitt näst största innehav. Risken är rimlig till en god avkastning. Bolaget har en relativt låg belåningsgrad och de äger den bästa sortens fastigheter i form av hyreslägenheter. Dessa är förknippade med mindre risk än andra fastighetstyper som lager, industri, handel mm. Dessutom är Akelius fastigheter generellt sett belägna i starka storstäder utspritt över världen, exvis; Paris, Berlin, Stockholm, New York mm.

Igår svarade jag på en fråga om Akelius preferens och eventuell inlösen. Jag tänkte att den här frågan är av intresse för många fler varpå jag lyfter den i detta inlägg. Akelius har ett upplägg med en sjunkande inlösenkurs som just nu är 375 kronor för att i maj i år sjunka till 345 kronor och senare år 2024 bli 330 kronor som lägst.

Beträffande Akelius så blir jag inte förvånad om de löser in den i år för 345 kronor. De fokuserar på att få en starkare credit rating och med en sådan får man billigare finansiering. Nu har de redan en bra rating men än starkare ger än lägre finansiering så de kan säkert räkna hem en inlösen i år för 345 kronor framför att vänta till 2024 och lösa in för 330 kronor.

Å andra sidan är det en trevlig livlina och möjlighet i att ha en preff och snabb tillgång till finansiering den vägen. Vid behov kan bolaget ta in pengar den vägen och man kan tom ta in pengar mycket snabbt via ett riktat erbjudande då man kan gå förbi hela grejen med prospekt och diverse ting som tar tid. Ja, inte ett helt solklart läge alltså.

Vi får se hur det blir. Jag hoppas på att den inte löses in före 2024 då jag gärna äger den över tid och tar emot utdelningar.

Länk till Akelius Residential preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Kul sitter med miljoner i en kf i avanza pension, va i helvete sysslar dom med?https://www.di.se/live/fi-ger-avanza-pension-en-varning-och-sanktionsavgift/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur. Det är mycket allvarligt. Jag tjafsar med dem på twitter och de kör typ "finns inga bevis, move along nothing to see here"

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hmmm, ja vad jag menar är att Avanza kör hårt på bortförklarande linje. Det var aldrig någon risk för kund... ingen fara, vi har åtgärdat allt.

      Jag är inte imponerad. Det är en väldigt delikat sak de hanterat dåligt. Så dåligt att FinansInspektionen ger dem böter och var redo med än hårdare straff som jag tolkade det.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej! Har funderat på att köp Akelius Preff, men just känns den lite dyr. Vad säger du?

    Hälsning
    Leif

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!

    Aj, det skär rätt in i hjärtat - jag vill inte att de ska lösa in preffen. Liksom du ser jag Akelilius pref som en av de mest stabila aktierna i hela min portfölj. Vid en konjunkturnedgång tror jag den skulle passa perfekt som flytväst, det är det ansvaret förutom pengaspridare som den har i min portfölj.

    Det kan vara som du säger att Akelius liksom flera andra bolag ser över sina finansieringslösningar då preferensaktier trots allt är ganska dyrt.

    Jag hoppas verkligen att de behåller preferensaktierna - helst så länge jag lever :)

    SvaraRadera
  4. Det är 15 spänn som skiljer och det finns 18 835 606 prefar, vilket gör att kostnaden blir 282,5 miljoner högre att lösa in prefarna innan 2024. Kan Akelius tjäna in mer pengar på bättre kreditrating och sänkta lånekostnader?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko! Vad tror du om dagens fall i Swedbank? sitta kvar i båten eller sälja av?

    SvaraRadera
  6. Off-topic: Har du tittat på Brookfield Real Estate services Inc. någon gång? Hög direktavkastning.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...