Mina senaste aktieköp

Igår var det åter dags att handla aktier. Jag får ju inte lön den 25:e utan jag får utdelningar löpande under månaden varpå den 16:e var "löning" för mig denna gången =)
Det är kul att handla aktier och jag blir lika glad varje gång jag köpt fler, oavsett hur många det rör sig om. Igår blev det en liten slurk av de bägge investmentbolagen Investor och Latour.

Jag gillar sådana här breda investeringar och dessa investmentbolag specifikt. Utöver att de gett en väldigt bra avkastning historiskt så ger de en god riskspridning. Lägre risk än en "vanlig" aktie men bättre track record/potential än de flesta, det är en bra deal!

Både Investor och Latour har en rimlig värdering i dagsläget i mitt tycke. Investor med en substansrabatt om cirka 25 procent och Latour med en rabatt kring 3 procent. Men hallå där!? 25 vs 3 procent kanske du tänker nu. Japp, Latour värderas högre med rätta på grund av sin enastående förmåga att skapa avkastning åt ägarna. Investor är bra men Latour är kick ass! Sedan är det ju en del andra faktorer som gör att Investor handlas till en lägre värdering (större rabatt) som att de äger röststarka A-aktier i vissa av sina innehav och dessa har en högre aktiekurs men tveksamt om det går att realisera det värdet vid en försäljning. Investor har även en svårare portfölj att värdera med en lång rad onoterade innehav och investeringar i fonder osv.

Jag gillar både Investor och Latour men jag tror att det även i framtiden är Latour som kommer prestera bäst. Gött att ha dem bägge i portföljen på lång sikt, båda har slagit index historiskt och jag är övertygad om att de gör det även framledes.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

20 kommentarer:

  1. Kloka köp. Har börjat fundera kring Latour. Latour är snart synonymt med Assa Abloy då den upptar 36% av de noterade innehaven. Assa är ju en fenomenalt bolag, men riskspridningen man får med investmentbolag blir ju mindre

    mvh
    myntaren.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Myntaren,
      Tack för din kommentar. Ja det där är ju lite av en nackdel med Latour om man skall vara lite tuff mot dem. Att Assa väger så himla tungt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Har lite funderingar på hur du tänker kring låga courtageavgifter. Du gör ju många små återkommande aktieköp, typ som ett månadsspar i fonder. Vad blir courtaget jmf med om du gjorde färre större inköp?
    Vad har du tips till oss med, troligtvis :-) , mindre portföljer som kanske köper för 5-10kSEK/mån.
    Ska man satsa på 1köp/mån lr dela upp det på ex. tre köp i tre olika bolag? Hur ser du på det?

    /bengel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Bengel,
      Tack för din kommentar. Det finns flera olika courtageklasser hos mäklarna nu för tiden och 1 krona minicourtage med 0,25% courtage är ju en möjlighet att kunna dela upp även mindre belopp på flera olika innehav. 400 kronor är gränsen att komma upp i för att det skall bli 0,25%.

      Det går ju får lägre procentuellt courtage och göra större affärer men jag tycker att fördelarna utan tvekan väger upp att ha det lägre minicourtaget och kunna sprida köpen på flera olika investeringar. Det ger en jämnare investeringstakt och bättre diversifiering.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Nordea har 0,06% i courtage för handel på Stockholmsbörsen. Billigast jag hittat :-) Mvh Christian

      Radera
  3. Nordea är billigast de flesta kategorier vad jag vet. Kör både Avanza och Nordea. Dock är Nordeas programvara katastrof fortfarande om man jämför.

    / BL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea investor är efter Avanza men det har blivit bättre. Kolla deras nya mobila beta. Mvh

      Radera
  4. Länsförsäkringar är billigast om man handlar "större" poster. Annars Nordea :)

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Jag handlar aktier med lite större belopp oftast.
    Var är bäst att göra det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är snabbt gjort att spana i mäklarnas prislistor. De finns på respektive sajt. Enkel uträkning att välja vilken som passar just dina belopp bäst.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Senaste två åren har investor haft en betydligt bättre avkastning än Latour. Så Investor kick-ass på Latour i jämförelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det är ett misstag att titta på så kort tid. Dessvärre är det väldigt vanligt bland småsparare att göra just så och det leder till att de byter fram och tillbaka vid fel tillfälle. De köper det som gått bra på sistone till ett "dyrt" pris och säljer sedan billigt när de skall hoppa på nästa grej dyrt. Mäklares och fondbolags statistik på detta talar sitt tydliga språk.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Historia säger inget om framtiden. Jag gissar att Investor kommer fortsätta gå bättre än Latour de kommande åren. Precis som de gjort de senaste två. Investor har bättre bolag och ledning, onoterat som noterat. .

      Radera
    3. Tjena,
      Ja så kan det mycket väl bli. Det kanske är Investors tur att vara bäst ett tag nu. Jag tror på Latour men det blir bra vilket som för min del :)

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Tja petrusko
    Tack för grym sida,följer den slaviskt. Dessa bolag är super, jag har dessa i min portfölj precis som många andra. Men en annan fråga till dig, vad tror du om Essity som ett framtida utdelningscase?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sparkapitalet,
      Jag gillar Essity och tror att de kommer höja sin utdelning över tiden. Det är en stadig efterfrågan på deras produkter men tyvärr är prisbilden på de råvaror de använder desto mindre stadig och historiskt har det varit trögt att kompensera det på priserna till sina kunder. Det där går ju upp och ned men sänker nyckeltalen då och då. Jag föredrar verksamheter som har bra kontroll på priser in och ut. Att utan problem kunna höja sitt utpris när inpriset stiger.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Tjena Petrusko!

    Roligt att höra dig i Börspodden!!

    Jag tycker också om Latour och deras sätt att skapa värde och bygga sitt företag - deras mentalitet. Och de är självklart ett av bolagen i min portfölj.

    Jan Svensson verkar ha spridit en god aura och varit tydlig i sitt ledarskap och vad han vill uppnå och liksom personifierat den här "Latour ianska" företagsmentaliteten. Men tyvärr har han väl bestämt sig för att dra sig tillbaka från VD rollen och sakteliga börja gå i pension. Har du fångat upp något om vem som KAN VARA aktuell att ta över efter honom? Eller har du någon egen tanke om detta?

    Med vänlig hälsning,

    Atlas


    http://atlasinvesto.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      TAck för din kommentar. Det här är en välplanerad avgång som de meddelat sedan länge och faktiskt meddelade de samtidigt vem som kommer ta över. De tar Johan Hjertonsson från portföljbolaget Fagerhult. Han tar över om cirka ett år då Jan slutar.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej Petrusko,
    Har haft en ISK länge hos SEB innan jag började spara på en ISK hos Avanza så kör dubbelt för tillfället. En anledning till att jag behåller SEB är att jag har bolånen där och genom åren fått en väldigt fördelaktig ränta där.

    Bara för din och andras info har SEB ett courtage på alla listor på Stockholms börsen som är Min 20:- eller 0,069% flat. Tror även detta är ganska konkurrens kraftigt då det enbart pratas om Avanza, Nordnet, Nordea etc.

    Ha en härlig Söndag vänner.

    // Malte

    SvaraRadera
  10. har svårt att jämföra avgiften för risk i kf nordea mot kf avanza? nån som kan hjälpa?

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...