Jag ökade i Castellum idag


Castellum rapporterade idag och uppvisade urstark prestanda och ett ökat substansvärde som nu uppgår till 157 kronor. Initialt steg aktien en del på rapporten men stängde dagen bara 0,53 procent upp. Fastighetsbolaget utgör redan 16 procent av min portfölj och är mitt största innehav men jag köpte ändå mer idag. 150,6 kronor pyntade jag för ett knippe Castellum och det tycker jag är ett rimligt pris. Jag har ingen direkt ambition att öka innehavets vikt i portföljen men då jag hela tiden köper mer i annat behöver jag ju köpa en skvätt Castellum då och då för att det heller inte skall minska i vikt.
Utdelningen är uppdelad om 2,65 kronor vid två tillfällen där det andra för året är nu i september med ett X-datum om 21/9. Castellum har höjt sin utdelning varje år sedan noteringen 1997 och de höjer lika mycket som förvaltningsresultatet ökar. Med den urstarka prestandan de första 6 månaderna i år och VD Henrik Saxborns ord om god marknad osv är det klart tänkbar att utdelningshöjningen nästa år blir kring 12-15 procent. Det är en saftig höjning minsann!

Länk till Castellum hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Tjenare Petrusko!
    Grymt bra köp måste jag säga. Jag älskar verkligen allt som Castellum gör och inte minst älskar jag deras utdelningshistorik. Skrev om Castellums utdelningshistorik här:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja det kändes riktigt bra att öka i Castellum idag. MEd en stark rapport och en riktigt bra outlook. En rimlig aktiekurs på det dessutom.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det ser fortsatt mycket positivt ut för Castellum, det minsta man kan säga. "De e ba o åk"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja eller hur! =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Bra aktie som jag dock inte har för tillfället. Inom fastighet har jag endast Kallebäck, Bra utveckling och bra direktavkastning med kvartalsutdelning

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEj Sportcarl,
      Ja jag har gillat Castellum länge och hoppas att jag får fortsätta göra det i flera decennier framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena, är en nyligen fylld 15åring som haft samma hobby som du sedan 10 års ålder ish!
    Undrar vad dina tips är för att investera så att det växt (ordentligt) till låt oss säga ens 18 årsdag? Vad ska man leta efter i utdelning och direktavkastning etc?
    Frågat många andra som istället för att hjälpa försökt lära mig hur livet fungerar eller sagt att jag är för ung för sådant:)
    Älskar bloggen btw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jättekul att du i så ung ålder hittat en så bra hobby =) Du har tiden på din sida och kommer kunna spara ihop stora belopp på lång sikt tack vare tiden och ränta på ränta. Från 15 till 18 års ålder är tre år och om börsen går bra under den tiden så är 10% per år en bra förväntning. Jag har ett gäng investeringar som jag förväntar mig går ungefär som börsen eller bättre. Dessa är investmentbolagen INvestor, Latour och Industrivärden. Det är indexfonder och det är Didner & Gerge Småbolag. Dessa tror jag åtminstone inte kommer gå värst sämre än börsen.

      Jag har länge hört Jim Cramer ge rådet att innan man investerar i något annat skall man ha 10.000 dollar i indexfonder. Om vi bortser från det specifika beloppet så tycker jag att det är ett suveränt råd. Att ha en bas av indexfonder är en god grund i portföljen. INdexfonder är vad de är, de går som index vilket man kan luta sig mot historiken och förvänta sig en god avkastning på lång sikt. Enskilda aktier däremot där kan det gå bättre men det kan också gå riktigt illa. MAn kan ha oflyt och investera i något som presterar riktigt dåligt, pengarna blir allt mindre värda.

      Mvh petrusko

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...