Silicon Valley och Castellum - OT



Japp, så igår kväll hade jag en sak jag behövde göra och en sak jag ville göra. Jag ville titta på serien Silicon Valley som jag tycker är makalöst rolig. Ovan här är trailern för den första säsongen. Jag tycker nog inte att själva trailern gör sin rätt, serien är suverän. Den handlar om ett gäng coola datanördar, checka in trailern om du inte känner till den. Serien följer man på HBO Nordic som kostar 99 spänn i månaden.

Vad jag däremot behövde göra var att titta på webcasten från Castellums rapport igår. Ni vet hur det är när man ser på en bra serie; bara ett avsnitt till.. och ett till. När klockan var kring 1 inatt insåg jag att det inte var läge att se ytterligare ett avsnitt utan att det var dags att checka in Castellumgrejen. Jag började titta och ganska strax gick mina ögon i kors, jag somnade till några gånger stängde av och gick till sängs.

Jag har alltså fortfarande inte sett webcasten. Får väl göra ett nytt försök ikväll.

Det här inlägget har jag märkt med OT som står för off topic. Jag vet att vissa uppskattar det. Jag har rekat en go serie och klickar ni på "webcast" så kommer ni till Castellums sida. Lite gött om Castellum men mest om den där serien då.

Ha en go lördag.

5 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,
    Har följt fin blogg länge som du säkert känner till och tycker den är jättebra men har en fråga jag hoppas du kan svara på?

    Har drygt 150k som vill in på aktiemarknaden isf lite halvdana fonder. Äger endast Svenska aktier men har blivit mer och mer sugen på USA och kanske framförallt Realty Income.

    Skulle det vara tokigt att köpa dessa för hela summan och sedan fylla på med 1 aktie vid varje utdelning? Eventuella andra förslag och tankar mottages gärna.

    Tack på förhand och trevlig helg.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Malte,
      Tack för din kommentar. Det innebär en valutarisk att ha utländska aktier och så länge man har koll på den och är bekväm med det är det ju bara köra på med USA-aktier. Valutarisken kan tex innebära att trots att aktiekursen stiger tex 10% på några år kan värdet på ditt innehav ändå backa med tex 20% pga valutan.
      Om inte 150k utgör en obekvämt stor del av portföljen utan att det rör sig om att bolaget i sådana fall blir en rimligt stor del så verkar det ju rimligt. Att köpa en ny aktie per månad för utdelningen är däremot ingen toppenide eftersom courtaget kommer utgöra en väldigt stor del procentuellt sett och försämra din avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack Petrusko,
      Det skulle göra c:a 8% av portföljen och du har helt rätt med köpet av 1 aktie per månad inte blir vettigt.

      När det gäller valutan är det nog svårt att veta vad som är bra när vi har vår egen lilla valuta men känns rätt långt borta innan dollarn är nere på 6-7:-.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg.

      // Malte

      Radera
  2. För dom som varit med i verkligheten inom denna värld säger att denna serie inte ens i närheten av hur det är i branschen. Så tycker du att det är skruvat så betänk att det som vi får se i serien är nedtonat och förskönat, verkligheten är mycket råare.

    SvaraRadera
  3. Hej igen Petrusko,
    Hoppas du haft en bra helg.
    Ytterligare en fråga när det gäller Realty Income och mina 150k jag tänkte handla för. Skulle du köpa det vid ett flertal tillfällen för att eventuellt sprida GAV eller skulle du lasta in allt på en gång?

    Har som sagt hållt på med aktier ganska många år men då ett ISK hos SEB och skaffade förra året även en ISK på Avanza och har endast handlat med Svenska aktier.

    Vill få till det hyfsat vettigt när det gäller courtage så man inte betalar alldeles för mycket där.

    Tacksam för lite "nybörjartips gällande aktier i USA.

    Många tack på förhand.

    // Malte

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...