Bli rik och fri med aktier


Jag har läst boken "Blir rik och fri med aktier" av Marcus Hernhag och Arne Talving. Den var annorlunda än jag förväntat mig i bemärkelsen att en stor del av den handlar om hur man kan skapa sunda vanor och utrymme till ett bra spar. Boken är laddad med privatekonomiska tips om både fällor och goda vanor. Längre fram i boken blir det mer om att spara i aktier och de två författarna lägger fram sina strategier och tankar som skiljer en hel del från varandra. Arne Talving har en mer aktiv strategi och jag tycker det är bra att han påpekar att den kräver mer engagemang och kunskap.

Den här boken är på sitt eget sätt den ultimata boken för unga. Den bjuder på sunda ekonomiska vanor som gör stor skillnad om man tar till sig dem tidigt i livet. Man får också läsa om aktiespar och dess förträfflighet. Författarna lägger fram det på ett tydligt och bra sätt vilken otroligt kraftfull effekt ett långsiktigt aktiespar är för kapitalet. Vissa delar var lite tjatiga med många upprepningar men det är helt okej, de liksom präntar in budskapet. Boken är på 257 sidor och är lättläst.

Här kan du köpa boken:

Direkt hos förlaget. Du får den då signerad av författarna (enligt Hernhags blogg 2018-06-15)
https://sternersforlag.se/produkt/den-enkla-vagen-bli-rik-och-fri-med-aktier/

Adlibris:
https://www.adlibris.com/se/bok/den-enkla-vagen-bli-rik-och-fri-med-aktier-9789198406856

Bokus:
https://www.bokus.com/bok/9789198406856/den-enkla-vagen-bli-rik-och-fri-med-aktier/


10 kommentarer:

  1. Tack för recensionen, gillar Hernhag och har läst en av hans böcker tidigare, den om att bli rik på aktieutdelningar. Funderar på att ge den nya till min dotter som födelsedagspresent. Det är ju ett hårt paket i alla fall..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det blir förhoppningsvis en otroligt värdefull gåva =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Den finns många böcker i ämnet. Föredrar dock Per H Börjessons tunna, enkla skrifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per P,
      Tack för din kommentar. Jag gillar Per Hs böcker också. Lättlästa och sunt förnuft-investing.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko!
    Läste nyligen klart Hernhags 3:e bok som jag tycker var den mest avancerade hitintills. Hur tycker du att "nivån" är i förhållande till de andra böckerna. Och då tänker jag på kunskapsnivån.

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Den här senaste boken innehåller inget avancerat alls. De tidigare böckerna är enkla men den här är väldigt annorlunda mot dem. Som sagt är det väldigt mycket sparsamhet och goda vanor kring privatekonomin. Inte lika mycket kring aktier och investeringar. Det kommer i slutet av boken och det är inga svåra grejer där utan ren text där fördelar med börsen lyfts fram.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag kan bara hålla med om att vissa delar blir tjatiga. Nu har jag ca 80 sidor kvar att läsa av boken, men hittills tycker jag mest det handlar om att inte konsumera något onödigt och enkel matematik om hur stor avkastningen blir på din besparing över tid på aktiemarknaden. Räkna lärde jag mig i skolan, jag vill lära mig om hur man agerar på aktiemarknaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja den som primärt vill lära sig hur man agerar på aktiemarknaden kan nog bli besviken på denna boken då den till stor del innehåller annat än just det. Har du Läst Anders Haskels bok Bli Grymt Rik På Aktier? Där har du en jättebra bok på ämnet. Från pärm till pärm bra info om hur man göra bra investeringar på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Håller med. Boken är bra - för nybörjare. Hade hoppats på mer av Kavastu trender i boken...

    Själv håller jag hårt i mina fonder, Swedbank Robur Ny Teknik, som avkastningsmässigt nästan är hack i häl på Kavastus egen förvaltning.

    I år har jag hittills fått 25 procent i avkastning och min enda insats har varit att köpa fonden.

    Vad tycker du om den fonden Petrusko?

    Såg att de växlat upp ordentligt (till cirka 7%) i polska CD Red, som ju är en av de hetaste spelutvecklarna i världen.



    Doc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Doc,
      Tack för din kommentar. Swedbank Robur Ny Teknik och dess inriktning är inget som attraherar mig men jag har fångat upp fonden och dess förvaltare på radarn. Han verkar duktig.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...