USA-börsen surar fasligt idag och jag köpte mer i utdelningskungen


Det är fasligt surt på amerikanska börsen idag. Just nu är S&P500 ned cirka 1,9 procent och det är inte var dag den backar på det viset. Jag har suttit en stund och stirrat på Johnson & Johnson som backat mycket idag redan, i hopp att den skall backa än mer. Jag har suttit och tittat på den vid en liknande nedgång en gång tidigare och bevittnade en flash krash mitt framför ögonen. Jag prickade inte in botten då det gick ju så fort men ett bra pris fick jag på det jag köpte. Nu är det ju inte var dag en flash krasch inträffar och så blev jag hungrig.. Så jag slog till på ett knippe Johnson & Johnson en bit under 130 dollars.

Johnson & Johnson är världens största hälsovårdsbolag och har absolut bergstarka finanser och fin outlook. Nyligen lämnade de en guidning om $8 - $8,2 vinst per aktie för 2018. På en kurs om $129,7 ger det ett p/e-tal om 15,8 om vinsten landar i övre spannet. De brukar guida ganska försiktigt och inte sällan justerar de upp den under året.
Bolaget har höjt sin utdelning varje år i långt över 50 år och nästa höjning blir utdelningen som betalas nu i juni. Nuvarande utdelning om $3,36 ger en direktavkastning om 2,6 procent. Justerat för engångsposter var vinsten för 2017 $7,3 och om de förväntar sig en vinst om $8,2 för 2018 innebär det en tillväxt om 12 procent. Vad utdelningshöjningen landar på kan man ju spekulera kring och en bred gissning är en höjning om 6 - 12 procent. Om de höjer den med 12 procent kommer utdelningsandelen ändå vara en god bit under 50 procent om vinsten landar på $8,2. Ja ja, det är en fin höjning oavsett. Utdelningshöjningen presenteras någon gång i slutet av april och X-datum är i slutet av maj. Pay-date är i juni.

Länk till Johnson & Johnson hos Avanza (affiliatelänk)

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. Facebook får på skallen, med all rätt

    SvaraRadera
  2. Hej
    Håller på som bäst att köpa in mig i JnJ och till min stora förvåning ser jag att jag gjorde mina köp i ISK... har KF och var meningen att samtliga utländska utdelare skulle placeras där.. ja ja - shit happens - som det sägs :-) Får skylla på hetsen över det du nämner ikväll som flash krash. Hur mkt är utdelningen per aktie/kvartal nu i Skr ? och hur mkt kan man per år få utan extra beskattning i ISK sammanlagt från utländska bolag, Frågar pga att du har fin koll på sådant och brukat svara så bra och utförligt, Gillar din blogg !

    Mvh
    pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pensionären,
      Beskattningen i ISK och KF är den samma på det vis att det dras 15% källskatt på utdelningen från Johnson & Johnson och övriga amerikanska bolag. Främsta skillnaden ligger sedan i hur och om man får den erlagda skatten åter. Är man inte helt obelånad så blir det en sämre deal att ha utländska aktier i ett ISK eftersom man då inte får skatten i retur då man redan kvittat bort ISK-skatten mot ränteutgifter. Jag har skrivit ett inlägg om hur det funkar med ISK/KF; http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

      Innan skatt är utdelningen kring 7 kronor per kvartal för Johnson & Johnson.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko !
    Förutom Johnson & Johnson och General Mills. Vilka andra aktier bland de amerikanska utdelningsaristokraterna gillar du extra mycket ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Jag gillar Realty Income starkt. Den ingår dock inte i S&P500 Dividend Aristocrats ännu då den har något enstaka år kvar innan de höjt utdelningen i 25 år.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för svar Petrusko. Ja, det finns ju många fina bolag att välja bland alla dividend aristokrater. Själv har jag Colgate-Palmolive och Procter&Gamble i min ägo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nice, de där två gillar jag. Procter & Gamble har haft några tröga år men det tror jag är en svacka bara. De har starka varumärken på produkter vi behöver dagligen i våra liv. De bör kunna prestera på sikt.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...