Dagens göttebitar - Torsdag 180322


Jag testar ett nytt format här på bloggen där jag samlar flera saker i samma inlägg. Detta är första inlägget av sitt slag och jag har skrivit och lagt till saker under dagen med en planerad publicering på eftermiddagen. Tanken är att underlätta för er läsare, jag samlar flera inlägg i ett där man enkelt kan se de olika ämnena och se om det är något som faller i smaken för att läsa vidare.

H&M säljer via Alibaba
Igår kväll läste jag ett pressmeddelande från H&M om att de börjar sälja sina kläder via Alibabas e-handelsplattform. Tidigare har de sålt något av sina mindre märken den vägen men nu är det alltså H&M-brand de lägger ut på plattformen. Jag tror på detta, det är ett effektivt sätt att snabbt nå ut till väldigt många konsumenter. H&M har modekläder till rimliga priser, det är västerländskt och det älskar kineserna.

Ny podd från Avanza
Första avsnittet av Avanzapodden med Johanna och Nicklas. 25 minuter gött snack. Jag har lyssnat på avsnittet och gillar formatet och duon. Det här tror jag blir en populär podd.

Byggbolaget Serneke
Igår var jag på en bolagspresentation av byggbolaget Serneke och skrev ett inlägg om det. Checka in mitt inlägg i denna länk. Idag publicerade EFN en video med Ola Serneke, bolagets VD där han pratar om skyskrapan Karlatornet som jag också skriver lite om i mitt inlägg. Länk till videon hos EFN.

#Uppesittarkväll
En annan go grej från EFN är uppesittarkväll klockan 20:00 ikväll. Då sänder de live med Nicklas och Albin som pratar börs och investeringar. Programmet sänds en gång i månaden inför löning. Ett käckt format som jag tycker du skall spana in om du inte sett det förut. Länk till EFN.

Småbolag
Jag har inte mycket exponering mot småbolag i min portfölj och det är något jag kollar på att göra något åt. Mina tankar går till en bred småbolagsexponering snarare än att cherry picka något enstaka litet bolag som skall göra under. Ännu har jag inte helt bestämt mig för endera eller bägge men två favoriter är Didner & Gerge Småbolagsfond samt Handelsbankens billiga globala småbolagsindexfond. Läs mitt inlägg om fonden från Handelsbanken.

Surbörs
Klockan är just nu 13:37 och börsen surar ordentligt. Jag har sett några rubriker idag om att det är utdelningen från bla Handelsbanken som tynger börsen. Visst gör den det men det är ju verkligen inte hela storyn. OMXS30 är det mest omtalade indexet och det är exklusive utdelning vilket betyder att när bolags utdelning avskiljs så backar OMXS30. För att få en korrekt bild av hur börsen går så här i utdelningstider kan man titta på indexet SIX30RX som följer samma bolag men är inklusive utdelningar. Just nu är SIX30RX minus 2,18 procent för dagen och det är en nedrans sur börs idag alltså. En av mina orders jag hade inne på Latour gick idag igenom på 93 kronor. Tack för det. Det har blivit väldigt många köp i Latour på sistone varav senast var i förrgår. Jag skrev ett inlägg om köpet och Latour, kolla in det i länken.

Det var allt för denna gången. Hoppas du fann något intressant och att du tyckte inlägget var lätt att överblicka och läsa.

13 kommentarer:

  1. Måste säga att det var ett oerhört trevligt upplägg på detta inlägg. Lättläst men ändå mycket matnyttigt! Gärna fler såna. :)

    Luke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Luke,
      Tack för din kommentar. Kul att du gillade inlägget =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Instämmer, trevligt upplägg!

    Podcasten Outsiders med Svahn och Syding som du tipsade om för någon vecka sedan har helt spårat ur. Från att handla om djupgående aktietänk till att gnabbande relationsprat. Vad fan hände? Såg fram emot mer insidertänk från en före detta förvaltare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      TAck för din kommentar och kul att du gillade inlägget. Beträffande Outsiders så kan jag delvis hålla med. MEdan jag gillade mycket av det investeringsrelaterade de pratade om så var det en del snack som man kunde varit utan.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för tipsen!

    Jag bor en bit bort från platsen där Karlatornet planeras att byggas och har länge funderat på att ta in Serneke i portföljen. Vad är det som gör att du avstår från köpknappen än så länge?

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frilansportföljen,
      Jag väljer NCC framför Serneke. NCC är i princip obelånade och står i en mycket stark finansiell ställning. De har lång och rimlig historik. Ett sunt bolag med en lägre risk än Serneke. Jag väljer hellre lite mindre potential men med lägre risk.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag förstår! Det låter som helt rimliga anledningar, tack för svaret.

      Mvh Frilans

      Radera
  4. Sur börs?
    Icke sa nicke, ut med sleven och ta för er i fallen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena arajs,
      Så rätt så. Jag har dragit mitt strå till stacken och handlat idag.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Svar
    1. Tjena!
      TAck för din kommentar. Ja eller hur. Där ser man verkligen fram emot nästa avsnitt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Mitt första inlägg här, har dock följt din blogg något år. Fortsätt gärna med detta upplägg, mycket enklare att få en översikt. Passar kanske inte lika bra för djupare och längre inlägg. Tack för en intressant blogg.

    /Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Patrik,
      Stort tack att du tar dig tid och kommenterar. Jag uppskattar det. Kul att du gillade inlägget, jag filar på ett liknande idag då =)

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...