Volati imponerar inte i 9 mån rapport


Idag släppte Volati sin rapport för de första 9 månaderna och det bjöds inte på någonting att imponeras över. I mina ögon är rapporten en besvikelse. De har gjort ett antal förvärv och pratar glatt om ökad omsättning. Resultatet däremot hänger inte med. Organiskt (exklusive förvärv) minskar resultatet 8 procent.

I ett kvartalsperspektiv är det här ingen bra rapport och tyvärr kommer nog mina köporders på lägre kurser gå igenom idag. På lång sikt kan man se att de köper omsättning och att resultat skall komma igång på allvar.

Nästa kvartal är en superviktig period för Akademibokhandeln och den skall bidra rejält till Volatis resultat i kvartalet. Något att hålla utkik efter, inte läge för besvikelse där.

Volati meddelar också att de gett ett par banker i uppdrag att ge ut obligationer om minst 750 miljoner. De skriver minst varpå jag kan tänka mig att det blir en miljard om det är stort intresse. Den här blir intressant att se vad räntan hamnar på.

Volati är ett expansivt bolag, ungt på börsen och fokus är att bygga ett större bolag. Man tar in finansiering och köper mer och mer omsättning. Typiskt för denna sorts bolag är att fokusera på EBITDA-siffror som framstår mindre dåliga. Inget konstigt med det men bra att veta. Volati skall inte jämföras med bolag som tex Latour som är större och stadigare med fokus på fina vinster. Volati är expansivt och uppenbarligen behöver man se det här på längre sikt än något enstaka kvartal.

För detta kvartalet är likt det förra inget bra.

Jag äger Volati preferensaktie samt en liten slurk av stamaktien. Stamaktien har jag aktiva köporders på i en trappa från 61 kr nedåt och jag befarar att jag får avslut på dem idag.

Checka in videon på 6 minuter med Volatis VD.
https://www.volati.se/sv/finansiell-information/presentationer/vd-intervju-tredje-kvartalet-2017.aspx

5 kommentarer:

  1. Hej Petrusko! Tycker det är lite spännande med dina aktiva köporders. Kan du inte skriva några rader om det, t.ex. hur många % av din kassa du har i köpordrar? Det påverkar ju schablonbeskattningen med att ha pengar på ISK / KF - hur tänker du där?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      fick för mig jag skrivit om det men hittar inte nu när jag googlar. Förmodligen är det inbakat i ett inlägg om något annat och därför jag inte hittar det. Jag kan nog veva ihop ett sådant då det kan vara av intresse.

      Jag har aldrig likvider utan använder mig av kredit. Om en order går igenom sker insättningen i efterhand från mitt kreditkonto. När så sker kan jag efteråt betala ned krediten igen via tex utdelningar.
      Jag har alltså inga likvider som står och jäser till ingen nytta.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Befarar? Du kan väl avbryta dem? <-:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ducky,
      DEt krävdes en tankeläsare där nästan. MEd det menade jag främst på att jag befarar att aktiekursen skulle backa såpass. Jag tog inte bort mina orders utan lät dem ligga då jag kan tänka mig köpa fler på de nivåerna.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Väldigt intressant bolag, värdefullt att läsa dina tankar om dem. De ger ju verkligen ett proffsigt intryck. Trist att aktien sjönk så pass mycket dagen innan rapporten kom. Hoppas att de har tajt kontroll på informationen. Jag köpte både igår och idag. Håller tummarna att årsrapporten blir bättre :)

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...