Latour gör miljardköp

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Idag skickade Latour ut ett pressmeddelande om en stor affär. För ungefär 2 miljarder kronor köper de en kontrollpost i Alimak Group. 14 461 809 aktier handlar det om vilket ger Latour kontroll över 26,7 procent av röster och kapital i Alimak Group. De tar över som största ägare efter säljaren Triton.

Jag tycker det här bolaget verkar passa utmärkt i Latours portfölj och det ser ut att ha de egenskaper som kan borga för god tillväxt i många år framöver. Precis som Latour suktar efter i sina förvärv.

Kort om bolaget Alimak Group:

"Alimak är en marknadsledande koncern inom vertikala transportlösningar för bygg och industrisektorn med ett starkt fokus att förbättra kundens säkerhet, produktivitet och lönsamhet.

Koncernen har varit en pionjär och ledande inom branschen för kuggstångsdrivna hissar och arbetsplattformar  i snart 70 år. Alimak har ett brett och konkurrenskraftigt produktprogram av vertikala transportlösningar som hissar, plattformar, servicehissar och lösningar för fasadunderhåll (BMU-enheter). Produktutbudet består av standardiserade och kundspecifika lösningar anpassade för olika kundbehov och marknadssegment. Alimak Group bedriver försäljning i mer än 100 länder."

Länk till Alimak Group hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. Instämmer, det verkar vara ett bra och spännande köp av Latour. Jag har inte funderat på att ta in Alimak i min portfölj tidigare, men nu blev jag ju indirekt ägare av dem genom mitt innehav i Latour. Latour är verkligen ett extremt fint och välskött bolag. Hade de haft lite högre direktavkastning skulle jag kasta mig över fler aktier.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag fortsätter köpa Latour trots premien och hoppas det kan bli ett av mina huvudinnehav framöver.

    Hur stor del Latour har du?

    SvaraRadera
  3. Ett gammalt innehav från Ratos portfölj. Säga vad man vill om Ratos dom äger har ägt många fina bolag. Grattis Latour till ett spännande köp.

    SvaraRadera
  4. Har varit väldigt intresserad av Latour och tycker att bolaget ser stabilt ut att äga över tid.

    Har en lite OT fråga ifall det är ok?
    Tidigare har jag hört att utdelningar som du får på ett ISK inte beskattas på samma sätt som vanliga insättningar. Normalt är det ju värdet vid start av varje kvartal + insättningar som avgör skatten. Om du däremot inte gör några insättningar men får, låt säga, 5000 kr i utdelning, blir då summan för Insättningar 0kr vid uträkning av skatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningar räknas inte som insättning och du kan plocka ut utdelning skattefritt innan kvartalsberäkningen men om du har kvar utdelningen i ISK så räknas den summan med i kommande kvartalsunderlag.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...