Spiltan Globalfond Investmentbolag omröstning

Inlägget innehåller affiliatelänkar
Spiltan Globalfond Investmentbolag är en globalfond som attraherar mig. Jag tycker den är i dyraste laget precis ovanför min smärtgräns men ack så lockande. Men skall jag rata den för den är bara lite dyrare än min smärtgräns? Jag tog twitter till hjälp.

Med en omröstning som varade i 18 timmar och drygt 900 röster finner jag frågan med klar majoritet avgjord. Spiltan Globalfond Investmentbolag är ett okej köp, värd att ta det där lilla steget över smärtgränsen alltså. 59 procent säger ja till fonden.

Konceptet med fonden är att genom att placera i ett fåtal investmentbolag eller liknande från olika delar av världen på så vis nå exponering i ett stort antal bolag. Det ger en exponering likt en globalfond.
En extra kicker (bonus) är ju att man får superinvesterare som Warren Buffett mfl på köpet. Fonden innehåller nämligen bland annat Buffetts bolag Berkshire Hathaway.

Länk till Spiltan Globalfond Investmentbolag hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. Tycker precis som du att avgiften är lite hög, min lösning blev välja den i premiepensionen istället, där blir avgiften 0,25%.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Personligen betalar jag gärna en högre
    avgift om jag får valuta för den.
    Trots allt är det ju totalavkastningen
    som räknas.
    Jag har haft Didner&Gerges fonder under
    många år och det har betalat sig,trots lite
    högre avgifter.
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  3. den har ju gått rätt dåligt hitills, Avanza zero slår den ju till och med.

    SvaraRadera
  4. Hade fonden ett tag men sålde till förmån för Spiltan Svenska Investmentbolag.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...