Du har diplomatisk immunitet! Mentalitet vid börsnedgång.

När det stormar på börsen, när dina investeringar backar och backar, då behöver du vara stark och stålsätta dig. Precis som skurken i dödligt vapen 2 har du diplomatisk immunitet och inget rår dig på.
Inget rår på diplomatisk immunitet, diplomatisk immunitet, diplomatisk immunitet..

Ofta kan man behöva ett mantra likt det ovan för att stävja sina tankar. Blockera negativa tankar och släpp in det positiva med ditt mantra. Du är kylig som Vanilla Ice: Ice Ice baby!

Givet att du inte investerat i ett dåligt bolag så är börsnedgången inget som rår sig på dig. Antingen investerar du i indexfonder eller investmentbolag eller så är du en placerare av rang och gör inte fel, då skall du stålsätta dig i surbörsen och använda ditt mantra om det behövs för att rida ut stormen.

Ice ice baby, du är kyligare än Vanilla Ice, surbörsen rår sig inte på dig. Du behåller dina investeringar och köper mer!

Senaste tiden har börsen backat lite och om det har gjort dig orolig eller stressad behöver du säkerställa att du gjort sunda långsiktiga placeringar och sedan stålsätter du dig. Du har diplomatisk immunitet. Inget rår på diplomatisk immunitet..

Senaste tidens nedgång är ingenting mot en riktig surbörs. I en riktig surbörs backar index med 20-50 procent och repar sig efter det. Investera i stora sunda bolag, gärna billiga indexfonder och du är en vinnare på lång sikt. På lång sikt går börsen alltid upp och ger bättre avkastning än andra likvida alternativ som tex obligationer, bankkonto osv.


12 kommentarer:

  1. Exakt, nu är det rea!
    Jag som inte har eller tar mig tid att engagera mig i börsen och bara äger Avanza zero 60% ,aktiespararna direktavkastning20% och spiltan aktiefond direktavkastning20%, kan detta anser som safe och sunt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Orust,
      Det där är ett mycket sunt spar. Bra jobbat!

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Safe för nedgång är du ju inte om du tittar på innehaven i fonderna. Däremot stabila bolag i fonderna så du är safe att fonderna går upp igen efter nedgång. Dvs du blir vinnare på långsikt givet att du behåller. Månadsspara i fonderna? Har du köpt allt på en gång på toppen av en "börskonjunktur" får du vackert titta på när ett börsfall äter upp portföljvärdet men minns då att tids nog ökar värdet med index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag har dock lite svårt att tyda vad du menar. Indexfonder går som index, hur tänkte du kring det och innehav i fonder?

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej.
      Nej jag köper varje månad, brukar oftast köpa den fonden som backat mest vid tillfället.
      Jag har 90.000:- på mitt sparkonto på banken som jag tänkte trycka in i fonderna, skall jag sprida ut köpen eller ta tillfället i akt nu ner det är lite surt?
      Tack för en bra blogg=)

      Radera
    3. Tjena Orust,
      Det där med tajming är svårt. Rent teoretiskt är det bästa att trycka in allt på en gång givet ett mycket långsiktigt spar. Om 90.000 kr är en stor summa för dig kan man ändå kolla på att dela upp det. Tex hälften omgående och resten fördelat på 6-9 månader.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Mm, men du får kanske säga det i 3 månader vilket kan vara lite jobbigt. Vad vet jag.

    På två veckor är 5 % borta på index och 10% på verkstad. Känns lite lurigt och jag tror 1550 är en vattendelare.

    Det har gått fort ned och kron förstärkning (Usdsek -10 % på tre månader) vilket kommer att märkas i q3. Säsongsmässigt så är det lite rassligt beroende på om vi är i bull eller baisse. Fram till rapporterna som triggade det här var vi bullade. Men nu vet jag inte.

    Det kan vara köpläge men det kan också vara nära kanten av en större korrektion. Jag är imponerad av ditt mod. Jag sålde lite verkstad i fredags och kommer att skala av mer om vi går under 1550.

    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrik,
      Stort tack för din kommentar, en intressant sådan. Japp det är spännande tider på börsen nu. Vi får se vad som bjuds men jag hoppas det fortsätter ned.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ett perspektiv är ju också att att diversifiera geografiskt. Själv har jag inget svenskt i portföljen, och trots att alla valutorna som finns representerade fallit stort mot SEK, så har portföljen utvecklats bra. Försäljning av Atlas och Cloetta under våren visade sig vara kloka prioriteringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Framtidsinvesteringen,
      Ja det är nog inte så tokigt. Jag har gärna en del av portföljen i andra valutor, delvis som du säger med anledning av diversifiering.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Ett perspektiv är också att diversifiera geografiskt. Har själv ett tag tyckt att börsen här hemma är högt värderad, och har stegvis avvecklat mina svenska innehav. Senast Cloetta och Atlas, vilket visat sig klokt. Trots att SEK stärkts mot alla valutor i portföljen har utvecklingen varit helt ok under juli...

    SvaraRadera
  6. Hej Orust!

    Jag skulle tro att det i längden är bättre att du köper mer i den fonden som har gått bäst, de är de som tenderar att fortsätta gå bra. Annars är det alltid lätt att man som aktiesparare "vattnar ogräset och plockar bort tulpanerna". Lycka till!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...