Börsveckan som gått. V30 2017


Den senaste tiden har börsen backat en del men veckan som gick var lite mindre dålig än veckan innan då den backade än mer. V30 backade OMXS30 ungefär 1,5 procent medan indexet på två veckor är ned cirka 5,5 procent. Det är ganska surt på börsen nu och vi står inför en svag börsperiod med september som är årets sämsta börsmånad historiskt sett. Världspolitik kan pressa ytterligare, jag såg att Nord Koreakonflikten hettat till och att USA med Trump i spetsen nu använder en hårdare ton. Det låter nästan som att det inte är fråga om utan när det blir en väpnad konflikt. Framtiden får utvisa men jag hoppas få uppleva ett återförenat Korea, företrädesvis på fredlig väg men det verkar sitta långt inne.

Rapportperioden är över för denna gång och generellt sett kom bolagen med q2-rapporter under förväntan. Nästa rapportperiod är q3 som är i full färd några veckor in i oktober. Tex Atlas Copco 18/10 och Castellum 20/10.

I veckan som gick har det blivit några affärer och det är i Skanska jag gjort en rad köp. Jag lade tidigare in en ordermatta med långa ordrar i form av en trappa med sjunkande pris. Nästa köp sker på 183 kronor om vi går dit inom några månader.

Några av mina inlägg i veckan:

Jag läste boken Tronstriden om Industrivärdensfären. Läs min recension av boken. Länk till inlägget.

VANS och The North Face säljer bra, läs mitt inlägg om VFC rapport. Aktien har stigit 5,5 procent den här veckan efter rapporten. Länk till inlägget.

I spåren av börsnedgången skrev jag ett inlägg om mentalitet vid börsnedgång och det blev snabbt ett populärt inlägg. Länk till det här.

Diverse artiklar och bloggar jag läst i veckan.

Jag hittade en ny blogg som verkar fräsig. Två studenter som skriver om sparande. Länk till sajten: http://www.studentspararna.se/

Anna Svahn skriver om Buffett och att han tycker börsen är dyr nu. Hon slår även ett slag för time in the market som jag vurmar för men hon slår ett slag emot också. Länk till blogginlägget.

Bloggaren Kronan Till Miljonen skrev lite tankar kring utdelningar. Länk till inlägget.

Privata Affärer hade en lång artikel med tankar och sänkta riktkurser för AstraZeneca i spåren efter motgångar i Mysticstudien. Länk till artikeln.

Slutligen har jag läst min egen artikel jag skrivit på Tradingportalen om två vinnare på en megatrend. Länk till artikeln.

Inom några veckor får jag in ett gäng utdelningar och planerar göra mitt augustiköp. För stunden är planen att öka i bla Investor och Latour men vi får se hur det verkar när jag väl har pengarna och skall investera dem. Som jag nämnt har jag orders med lång giltighet i Skanska. De tar jag på min kredit men har för avsikt att trolla fram pengar och betala av det.

Vet du om att jag finns på Facebook? Ett smidigt sätt att få info om nya inlägg. Länk till min Facebook

4 kommentarer:

  1. Hej.
    När du köper ETF:er gör du det i din isk då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AL,
      Svenska ETFer i ISK och utländska i KF. Precis som med aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack så mycket för omnämnandet och en riktigt bra rapport Petrusko :)

    SvaraRadera
  3. Inte helt fel att börsen går ner, trist dock med att dollarn rasar, då blir det ju mindre utdelning från amerikanska bolag. Men, går ju att köpa billigare också ;)

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...