Ratos preferens ny i portföljen

Tidigare idag var Ratos preferens nere i 1802 kr och jag som hade en köporder på 1820 kr fick alltså ett nytt innehav i portföljen. Jag har Ratos stamaktie sedan tidigare och den har blivit en riktig surdeg. Jag slutade öka i Ratos tidigare i år då jag började känna osäkerhet huruvida de kan behålla utdelningen till våren. Jag har beslutat att avyttra Ratos stamaktie om de sänker utdelningen. 
Ja ja, åter till preffen.

Ratos preferens stats:
Utdelning: 100 kr  per år fördelat på 25 kr /kvartal(efter stämman 2017 höjs den till 120 kr)
Utdelningstillfällen: feb, maj, aug, nov.
Inlösen: 1837,5kr efter stämman 2017

På 1820 som jag betalade är direktavkastningen ca 5,5% vilket är bland de lägsta av preffarna. Detta speglar risken i Ratos preff, det är alltså en av de minst riskfyllda preffarna. Om de inte löser in den 2017 höjs utdelningen till 120 kr och då är direktavkastningen goda 6,6%. Jag räknar dock inte med att detta kommer inträffa utan ser det som en ren bonus om det blir så, att de inte löser in den och utdelningen höjs.
Jag tycker att direktavkastningen är väl låg för att vara en preff men har gjort ett undantag i detta fallet då risken är såpass låg och jag köpt den en bit under inlösen.

4 kommentarer:

  1. Enligt Aktiespararen (sep 2014, p48) har Ratos "gjort exitvinster om väl över 1 miljard kronor under de senaste månaderna och har därmed frigjort kapital för nya insatser - och för upprepad utdelning".

    Sedan om det räcker till bibehållen nivå, om det stämmer, vet jag inte, men jag ville kasta in den informationen.

    SvaraRadera
  2. eloj:
    Hej och tack för kommentaren. Ja, Ratos har finanser så de kan bibehålla utdelningen på stamaktien till våren. Jag vill dock inte ta det för givet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Själv tror jag dom slår till med 4 kr i utdelning till våren. 4 miljarder i kassan och dom måste visa lite muskler för att visa att dom kan skapa värde för aktieägarna. 2017 lär vi åter se 5 kr i utdelning.

    Jag köpte på 48 kr och tänker sitta 5 år.

    SvaraRadera
  4. Ja, 4 kr vore en stark signal om goda/bättre tider. Låt oss hoppas på detta.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...