Ökade i TeliaSonera idag

Idag gjorde jag en betydligt mindre affär än vad jag gjort historiskt när jag köpte 50 stycken Teliasonera för 48,29 kr styck. Jag har valt Avanzas nya prislista "mini" med ett courtage om 0,25% dock minst 1 kr. På denna affären betalade jag alltså cirka 6 kr courtage. Jag planerar att göra fler köp per månad till lägre belopp än tidigare tack vare ett lägre courtage (tidigare hade jag minimum 29 kr), kanske blir det fler TeliaSonera redan inom någon vecka.

Jag gillar TeliaSoneras verksamhet, den är pålitlig och uthållig och inte direkt konjunkturkänslig. Kursmässigt förväntar jag mig inga stora lyft på några års sikt, upp till cirka 54 kr är tänkbart. På dagens stängningskurs om 48,34 kr ger en antagen utdelning om 3 kr en direktavkastning på 6,2%. Den goda direktavkastningen bör agera som en broms på nedsidan och jag har svårt att tro på kurser under 42 kr om det bär av söderut.

Det är just utdelningen som lockar i TeliaSonera och tidigare i höst uttalade sig styrelsen på ett sätt som gör att man ska förvänta sig minst 3 kr utdelning till våren samt året därefter. 
Så här sade man:
"Styrelsen har beslutat att utdelningspolicyn ersätts med målet att årligen dela ut minst 3 kronor per aktie för räkenskapsåren 2014 och 2015. Bolaget skall fortsätta att eftersträva en solid långsiktig kreditvärdering (A- till BBB+). Styrelsen slutliga förslag till utdelning kommer att meddelas i bokslutskommunikén för 2014, som publiceras den 29 januari 2015."

Detta väger riktigt tungt för min del, det faktum att det råder i princip ingen osäkerhet kring utdelningen de närmsta två åren. Jag får minst 3 kr per år. Riktigt riktigt nice!

Jag äger ytterligare en telekomoperatör i form av amerikanska AT&T. Den har en lägre direktavkastning på ca 5,4% å andra sidan är den en dividend aristocrat vilket betyder att de har höjt utdelningen varje år i över 25 år. Jag ser denna utdelning som mycket pålitlig och en mycket hög sannolikhet att de fortsätter höja år ut och in.

I november har jag väldigt många utdelningar som tickar in i portföljen så det kommer bli många köp den närmsta tiden, kul!.

Länk till mitt utdelningsschema och info om dividend carpet bombing: http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html.

5 kommentarer:

  1. Direktavkastningen på 6,2% just nu är väldigt bra!
    Själv tankade jag på mer utav Industrivärden och har AT&T på min bevakning.

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Industrivärden har jag högt på listan också, det blir förmodligen den jag ökar i härnäst.

    Tycker de har riktigt fina innehav i ett långsiktigt perspektiv. Utdelningen kan tänkas bli 6 kr till våren.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Fint yield på Telia. Hoppas att fler svenska bolag går över till att dela ut åtminnstone 2 gånger om året.

    SvaraRadera
  4. TeliaSonera har dock en pay out ratio på 94%, i mesta laget.

    SvaraRadera
  5. Själv har jag turen att få köpa Ratos under 50 kr, Campbell sa vid halvårsrapporten att 3 kr definitivt är hållbart när hon fick frågan om försäljningen av SB Seating skulle rendera extrautdelning. Kommer behålla Ratos några år.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...