American Realty Capital Properties, Shady business!

Idag meddelade ARCP att de upptäckt felaktigheter i bokföringen. Jag är i full färd med att läsa in mig i skumrasket men det jag fått fram är att man boostat FFO och alltså redovisat bättre FFO än verkligt. FFO är grunden till utdelningen som ligger på 1$ per aktie.Det har gjorts avsiktligt och man har försökt dölja det. Redovisningschefen och finanschef pekas ut och har fått lämna firman på stående fot.



Överhängande risker nu:
Sänkning av utdelningen är nog att vänta med en lägre FFO. Jag har dock inte fått en uppfattning kring omfattningen av bluffen. Hur mycket de har boostat siffrorna.

Law suit mot bolaget. Jag har snappat upp flera advokatfirmor som skramlar inför en stämning av bolaget á aktieägare och kreditgivares vägnar. Jag vet inte hur dyrt detta kan bli eller hur troligt det är att det blir ett negativt utfall för bolaget. Vad jag lärt mig är att stämningar i USA generellt kan nå upp till väldigt stora belopp. De tar tid dessutom.

Jag äger preferensaktien med ticker ARCPP och av det jag läst hittills är jag ännu inte orolig för utdelningen med direkt anledning av bluffen. Det är snarare om jag skall vara orolig kring en eventuell stämning. Det sunda förnuftet säger att en ev stämning inte borde äventyra hela bolaget.

I skrivande stund är ARCP ned ca 30% till 8,67$ och preffen ARCPP är ned nästan 12% till 20,79$

Uppdatering:
Läser nu att ARCP gått ut med att utdelningen för 2014 ej är hotad. Detta är väldigt lugnande för preferensaktien medan för stamaktien är faran ej över utan man skall ha i beräkningarna att utdelningen kan tänkas sänkas efter årsskiftet. Även efter detta statement  är aktien ner kraftigt vilket tyder på oro bland investerare kring utdelningen bla.

Uppdatering II:
Nu har börsen stängt och aktiekursen har hämtat sig rejält. ARCP stängde ca 19% ned och ARCPP ca 6% ned.

Uppdatering III:
Mitt inlägg om diversifiering känns högaktuellt kring detta. Länk till inlägget: http://petrusko.blogspot.se/2014/09/diversifiera-mera.html

Uppdatering IV: 
Det verkar som att "bluffen" består i en boostad FFO om ca 0,05$. Minus 30% verkar dock vara en dramatisk kursreaktion på en så "liten" bluff. Det kan väl inte vara rädsla för stämningar som drar ned den så mycket?

Uppdatering V:
3/11 meddelar RCS att de avser dra sig ur köpet av Cole Capital från ARCP utan att ange orsak. Kontraktsbrott hävdar ARCP. Här nalkas det stämning och det är knappast en fördel för ARCP, det nydagade bokföringsfifflet. Länk till uttalande från ARCP: http://finance.yahoo.com/news/american-realty-capital-properties-responds-142900659.html

9 kommentarer:

  1. Många som kommer få överraskningar i sina preffar även i Sverige var så säker.

    SvaraRadera
  2. Det är väl en tidsfråga bara egentligen. Men om det händer om 1 år eller om 25 det får vi se. Jag håller mig ju ifrån de mest riskfyllda och hoppas jag slipper vara med om problem dyker upp.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Ser man till hur liknande sånna här händelser har förlupit nyligen i Eniro, Oniva och Cefour så är erfarenheten att det är ingen rök utan att det finns en stor jäkla explosionsartad majbrasa nära gasoltuber under, att det kommer grävas upp mer skit och att det kommer få fler negativa följdeffekter. Speciellt som detta skedde så högt upp i ledningen med flera personer inblandade. Sålde och satte pengarna i JNJ istället som ni kan ana..

    SvaraRadera
  4. Det är ofta så, ingen rök utan eld och har det börjat ryka så brinner det på senare. Det här bolaget har en sund verksamhet i grund och botten och får de bara tvättat bort det dåliga blir det nog ok efter det skakat färdigt.

    Händelsen har dock fått mig att helt utesluta placering i stamaktien. Preffen behåller jag då jag ännu inte ser hot mot den.

    Mvh

    SvaraRadera
  5. Som ägare av ARCP själv har jag försökt hålla mig uppdaterad. Enligt CC (Conference Call, som är läsvärd: http://seekingalpha.com/article/2617175-american-realty-capital-properties-inc-shareholder-analyst-call?page=1 ) så var det AFFO som var fel med 0.03$ i Q1, pga felberäkningar och FFO var fel med 0.1$ i Q2, denna gången för att försöka kompensera för det felet.

    Pga utspädning så är påverkan på AFFO från Q1 mer runt 2-2.5 och helårs AFFO bör fortfarande täcka utdelningen. Jag är inte så orolig strukturellt för intäkter och utdelningar, de har fortfarande kvar alla tillgångar. De kunde till och med tänka sig sälja högtvärderade tillgångar för återköp av aktier om det är kvar på nuvarande nivåer.

    Det som är svårt är alla stämningar och dess påverkan. Pga ändringarna så följde CFO alltså inte lagen. För många amerikanska investerare är detta droppen som gör att bägaren rinner ur. Det är också det som stämningarna handlar om, då de inte varit ärliga så blir det grund för stämning då rapporterna som lämnats in ska vara pålitliga.

    Det finns även en risk att de får sämre rating av S&P vilket kan bli dåligt men enligt VD så pratar de med banker och S&Å mfl för att se visa på att de fortfarande kan fullfölja alla ekonomiska obligationer.

    Jag hoppas att de kan lösa det här och tycker nedgången är en överreaktion även om den till viss del är befogad och i framtiden ska jag försöka undvika veliga ledningar, tror fortfarande detta kan hända dock och det är svårt att förbereda sig för det. Vad som känns tryggt med ARCP är just att de fortfarande har goda finanser och så länge lånebilden och intäkterna inte påverkas allt för mycket känner jag mig ganska lugnt att samla in utdelningar medan jag väntar på att detta "går över".

    SvaraRadera
  6. Hej Ruter,
    Tack för en innehållsrik och bra kommentar.
    Ja, det här med stämningarna lägger verkligen en våt filt över aktien nu, stamaktien alltså.
    Mycket tråkigt för bolaget och dess ägare. Jag tror att det inträffade kommer hänga över dem för en lång tid framöver (pga stämningar).

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. På Avanzas sida framgår att 226 fortfarande äger ARCP hos dom. Inte varit någon panikförsälning hos Avanza iallafall. ARCP hade 228 förra veckan :)/mvh Henke

    SvaraRadera
  8. Tjena Henke,
    Oj, det var inte stor skillnad. Mycket kul info, jag gillar att Avanza visar den infon.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Är ny ägare så någon tidigare ägare har dragit :) Vore kul med historisk axel och hur många som äger en aktie, men inget man ska bygga sin portfölj efter eg IMO..

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...