Inköp NCC

Idag slog jag till på ett knippe NCC som blir ett nytt innehav i min portfölj. Jag gillar verksamheten som bör efterfrågas i alla tider. Broar, byggnader och vägar lär behövas även om 40 år.

NCC passar bra i min portfölj och bjuder på branschspridning som jag skrivit om i ett blogginlägg nyligen. Jag har sedan tidigare ingen direkt exponering mot industri som NCC sorteras under. En annan trevlig "feature" som NCC-aktien bjuder på är att de delar ut både på vår och på höst. De har helt enkelt splittat upp utdelningen i två delar för att den inte skall göra ett så stort bett i kassaflödet vid ett enskilt tillfälle. Jag gillar detta upplägg som gynnar bolaget och är ok i ett ägarperspektiv.

Utdelningen för 2013 är 12 kr varav 6 kr delades ut i april och resterande 6 kr delas ut nu i oktober. Direktavkastningen är på nuvarande kurs (223 kr) knappt 5,4% och är historiskt väldigt lågt vilket kan peka på en hög värdering. Vi befinner oss dock i ett marknadsläge med extremt låga räntor vilket medför lägre avkastningskrav, en speciell situation helt enkelt. De senaste 10 åren var direktavkastningen 9,3% i snitt och de senaste 5 åren var den 6,6%. Det är inget fyndläge på NCC nu, jag tycker det är en ok värdering. NCC väntas bjuda på något högre vinst de närmsta åren varpå det inte är otänkbart att utdelningen höjs. 2013 var VPA 18,4 kr så det finns gott om utrymme för en utdelningshöjning även om VPA blir oförändrad. 2004 till 2007 delade de ut mer än 100% av vinsten och direktavkastningen var väldigt hög dessa år. Det är förklaringen till att snittet senaste 10 åren är hela 9,3%. Under denna 10-års period har utdelningsandelen varit i snitt ca 83%. SME Direkt har en prognos om 12,5 kr utdelning per aktie för 2014.

Jag planerar att göra ytterligare några köp i NCC de närmsta månaderna för att komma upp i en nivå jag är nöjd med. Det kommer dock vara ett litet innehav i portföljen.

Efter dagens nytillskott har jag alltså en ny bransch representerad i portföljen och min "dividend carpet bombing" kalender har ökat utdelningen två månader på året. Länk till min portfölj: http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

2 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Var hittar man SME Direkts utdelningsprognoser?

    /M

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Det är en tjänst man kan köpa eller få av sin mäklare.
    Dock brukar man kunna googla fram det om det är något specifikt från SME direkt man söker.

    NCC är aktieägarvänliga och har lagt ut SME siffror på sin sajt.
    http://www.ncc.se/om-ncc/investor-relations/ncc-aktien/vinstforvantningar/

    Mvh

    //P

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...