Mina senaste aktieaffärer


Idag köpte jag mer i två utdelningsaktier som jag äger sedan tidigare. Det blev en slant i Peab som jag nyligen tog in i portföljen igen och en slant i Handelsbanken. Bägge två har en hög direktavkastning och en ganska fin utdelningshistorik. Att jag valde att köpa i just dessa nu är dels för att de har en vikt i portföljen som gör att jag gärna köper mer för att få upp dess vikt en aning. Framförallt köper jag dem för att jag tycker att det är ett rimligt pris i ett långt perspektiv. Byggsektorn tror jag benhårt på i det långa loppet och bank tror jag kommer frodas de också. Warren Buffett har investerat mycket i bank nu och uttalade sig nyligen om att han är övertygad om att det om 10 år fortfarande är en bra verksamhet och att de har stor potential att prestera bättre än S&P500 under den perioden.

Att jag väljer Handelsbanken bland alla banker är för att deras riskprofil attraherar mig och min aningen defensiva förhållningssätt till investeringar. Handelsbanken tar mindre risker än konkurrenterna och brukar ha en starkare finansiell ställning. Det finns ingen annan bank i världen som har högre kredit rating än Handelsbanken. Det är ett viktigt mått i bankvärlden och det är en kvalitetsstämpel.

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Peab hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

10 kommentarer:

  1. Hej petrusko. Bör man köpa Handelsbankens A eller B aktier? A-aktien är ju billigare just nu så rent spontant är ju den mer attraktiv men kollar man på andra bolag brukar A-aktien vara dyrare.

    Min tanke är att Handelsbankens A-aktie kommer att gå om B-aktien i pris och jag är fast med den dyrare av de två.

    Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Just Handelsbankens två aktieslag brukar pendla fram och åter vilket som är billigast. Bägge har tillräcklig omsättning för oss småsparare att man kan röra sig in och ut i dem. Jag brukar byta mellan A och B när gynnsamt läge uppstår och har gjort så flera gånger. Köp den som är billigast.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej petrusko. Bör man köpa Handelsbankens A eller B aktier? A-aktien är ju billigare just nu så rent spontant är ju den mer attraktiv men kollar man på andra bolag brukar A-aktien vara dyrare.

    Min tanke är att Handelsbankens A-aktie kommer att gå om B-aktien i pris och jag är fast med den dyrare av de två.

    Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Malte här och inte Petrusko,
      Köp den som är billigast då både A och B aktien är likvid och har samma utdelning.

      Vet att flera utnyttjat dessa skillnader genom att göra aktie arbitrage dvs sälja sina A eller B aktier som står högre och sedan direkt efter köpa tillbaka den billigare aktien. Med lite flyt kan man tjäna någon krona på mellanskillnaden.

      Som sagt, köp A aktien om den står lägst.

      // Malte

      Radera
  3. Men du tycker alltså inte att SHB har varit/är allt för teknikfientligt inställda? Och hur kommer det gå nu när de gått i öppen strid emot personalen gnm att i princip avveckla Oktagonens guldkant?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Härligt köp i Handelsbanken Petrusko och jag håller med om att Handelsbanken har en fin utdelningshistorik. Valde att presentera den i ett av mina inlägg
    https://www.kronantillmiljonen.se/utdelningar/handelsbanken-utdelningshistorik/

    SvaraRadera
  5. Tjena Petrusko,
    Spännande köp men jag sålde SEB för ett tag sedan och står helt utanför bank nu och har hittills inte hittat in till bygg.

    Kanske en liten off topic men hur mycket har du investerat utanför Sverige? Vet att du äger Sampo, Realty, EPR + Kanada mm?

    Jag gick in i USA för drygt ett år sedan och har sedan dess enbart köpt aktier där för att vikta upp och ligger nu på runt 25% totalt och kanske borde stanna där? Tycker du det är en hyfsad viktning?

    Tack för en jättebra blog.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malte,
      Jag har själv kring 25% i utländsk valuta och har valt att inte låta det springa iväg allt för mycket. Egentligen är jag inte rädd för valutan men jag behöver hålla nere den ty utdelningen i kronor räknat varierar allt för mycket annars och då jag lever på utdelningar och ett begränsat kapital kan jag inte låta det väga för mycket.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tjena Petrusko,

    Handelsbanken han gått stadigt nedåt under flera år. Naturligtvis med upp och nedgångar, men ändock stadigt ned. Är ditt köp i Handelsbanken långsiktigt, eller planerar du en snar exit?

    Allt gott,

    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias,
      Tack för din kommentar. Jag har inte planerat att göra en snar exit utan tanken är en lång placering. Det är dock inget viktigt innehav och jag skulle kunna avyttra den men jag har för ambition att minska sådana där omplaceringar. Jag har gjort så ibland att jag avyttrat mindre viktiga innehav om jag fått ögonen på ett bra läge i något annat.

      Mvh petrusko

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...