Börsen fortsatte ned och jag köpte mer


Idag var det mer sura miner på börsen som stängde dagen på -1,17 procent (OMXS30). Det bjöds på lägre priser i en rad bolag jag bevakar men för stunden har jag några få som jag siktar på att öka i. Peab blev det igår medan det idag åter blev Handelsbankens tur att få en liten påfyllning.

Strax under 99 kronor fick jag in ett gäng för och det kan mycket väl bli fler de närmsta dagarna. Imorgon får jag in utdelningen från Investor och den har jag tänkt spendera på fler aktier. Kanske fler Handelsbanken redan imorgon alltså.

Antaget att utdelningen blir 6 kronor till våren (en höjning av ordinarie utdelning med 50 öre) så är direktavkastningen cirka 6 procent. Även om utdelningen skulle bli oförändrad på 5,5 kronor så är det en bra direktavkastning men 6 kronor och 6 procent vore ju riktigt nice. Handelsbanken ser ut att kunna leverera goda vinster de närmsta åren och det ger ju stöd åt både aktiekurs och utdelning.

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

11 kommentarer:

  1. Trevligt, jag slog också till på några under 99 kr/st.

    SvaraRadera
  2. Samma tanke här, utdelningen från Investor och H&M denna vecka dunkas in i Handelsbanken. Bosse

    SvaraRadera
  3. Är din tanke att köpa ”i alla väder” eller viktar du ner om du tror på en längre nedgång? Eller byter du ut hela eller delar av portföljen till annat som räntefonder eller liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Jag är alltid fullt investerad och sysslar med långsiktiga placeringar. Att försöka sig på att tajma marknaden genom att sälja, byta och omplacera är ingen bra strategi. Den är dömd att misslyckas då man inte kan veta när man skall sälja och sedan köpa igen. Det finns gedigen historik kring det där som visar tydligt att utfallet blir att man säljer när det redan backat och köper när det stigit.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tja

    Bygg är inget för mig men passade på att köpa ABB på 178 kr. Pressad aktie med stabila utsikter och med Gardell som blåslampa. Borde inte bli flopp i alla fall.

    Men betydligt roligare att köpa nu än för några veckor sedan:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pengabloggen,
      TAck för din kommentar. Jag gillar och tror på ABBs verksamhet. Gardell är där med rätta då bolaget behöver bli effektivare. Jag ägde det själv ett tag men fick möjligheten att ta hem en mycket fin kortsiktig vinst varpå jag gjorde så och hittills i efterhand har det varit klockrent beslut då ABB backat sedan dess och länge stått och harvat kursmässigt.

      De kommer ta sig loss till slut och gå vidare men det kan ta tid och det kräver förändring.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko! Vill tacka för en vettig, bra och saklig blogg. Kul att du är från mina hemtrakter dessutom :)

    Jag har kommit en bit i utdelningsbyggandet, men funderar efter att ha läst årsredovisningen med mera att ta in Np3 fastigheter samt dess preff. De har ju ett uttalat mål att tjäna pengar på fastigheterna och ser ut att öka intäkter mm i redovisningen. Preffen ligger 5 kr under inlösen och stamaktien ger både ok utdelning ca 4% och haft hygglig tillväxt. Totalavkastningen har hittills därför sett god ut. Vad tror du om Np3? Finns det någon anledning till att du äger andra preffar eller skulle du kunna tänka dig Np3?

    Med vänlig hälsning Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Tack för din kommentar. Jag tror NP3 är vettigt. De fokuserar på att äga fastigheter och förvaltningsresultatet. Andelen handelsfastigheter är hög och det gillar jag inte men det går nog ingen nöd på dem utan att de hanterar det okej.

      Att jag inte äger NP3 preffen är för att jag inte kommit intill att köpa den till en kurs jag tycker är rimlig. Fortsätter den ned härifrån cirka 30 spänn så kanske jag snart har den =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko! Hur kommer det sig att Handelsbanken A är billigare än B-aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Arvid,
      Normalt sett är det ena aktieslaget billigare än det andra pga röstvärde och likviditeten i aktien. I Vissa bolag är det väldigt dålig tillgång på det ena aktieslaget och det kan göra handeln väldigt tunn och ibland driva upp priset. I vissa fall är det så att bolaget kontrolleras av starka ägare varpå de röststarka aktierna ändå inte betingar något röststyrka värd namnet.

      I just Handelsbankens fall är det lite speciellt och kanske en blandning av flera olika saker. Handelsbankens A och B aktier turas om att vara billigast. Man får inget extra i endera aktieslaget utöver att rösträtten skiljer åt. Som småsparare är det en god ide att köpa det aktieslag som är billigast så länge det finns en okej handel i aktien. I storbolag som Handelsbanken är det god omsättning i både A och B aktien. För att få perspektiv kan du kolla några dagar hur många Svolder A som omsätts på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Tack för bra svar, Petrusko!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...