Peab nytt innehav


Nu är jag åter mer inne i byggsvängen. Ni som följt mig ett tag vet att jag i omgångar ägt både Skanska och NCC parallellt och nyligen ägde jag JM ett kort tag (tog hem en fin snabb vinst). Nu är jag alltså inne i Peab utöver mitt innehav i NCC. Jag tror på byggsektorn och på lång sikt. Det är en verksamhet som inte står för hot som ehandel eller teknikskifte där de snabbt riskerar bli utkonkurrerade. En verksamhet som rider på trender som urbanisering och befolkningstillväxt. Vi kommer alltid behöva bygga och reparera broar, vägar, sjukhus osv.
 Peab sticker ut lite bland byggbolagen då de presterat bra rapporter de senaste åren. Förvisso hade de en period för några år sedan med nedskrivningar och dåliga rapporter till följd men det gjorde nog att de ställde om och stod bättre rustade den här vändan. Trots goda tider i sektorn har branschkollegorna Skanska och NCC kommit med dåliga rapporter med den ena nedskrivningen efter den andra.
Ja ja, nu kan det ju naturligtvis hända att Peab kommer med nedskrivningar framöver det gör det ju för de här bolagen då och då.
 Peab presterar en god lönsamhet med en rörelsemarginal kring 4 procent och en outlook om välfyllda orderböcker. 2017 presterade de en vinst strax under 7 kronor per aktie och en utdelning om 4 kronor. Analytikers estimat för de närmsta åren är vinster från en bit under 7 kronor per aktie och sakta stigande för varje år.
Utdelningen har de goda möjligheter att fortsätta höja. Bilden ovan är utdelningsgrafen sedan 1996, imponerande i min värld.

Nu är det toppläge i konjunkturen och i ett sådant läge skall man i det korta perspektivet kanske vara försiktig med byggbolagen. Jag pyntade 77,7 kronor och på en antagen vinst om 6,6 kronor ger det ett p/e om strax under 12. Det är ingen fyndvärdering och beroende på hur konjunktur och börs utvecklas framöver finns det stort utrymme för besvikelse i det korta perspektivet. I ett längre perspektiv tycker jag att det är ett okej pris att börja regelbundna köp på. Håller den sig runt den här värderingen eller lägre siktar jag på att köpa stadigt medan om den skulle stiga markant kan jag komma ta det lite varsamt.

Avkastning på eget kapital är klart godkänt kring 20 procent och där har den legat de senast åren medan om man blickar längre bak i tiden har de ett lägre snitt. Direktavkastningen på en oförändrad utdelning om 4 kronor är på kursen 77,7 kronor cirka 5,1 procent och utdelningen betalas årsvis i maj.

Än så länge är det en obetydlig stek jag har i Peab men siktar alltså på att köpa på mig mer i omgångar. Den 9 november presenterar bolaget sin 9-månaders rapport.

Länk till Peab hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Alltid intressant att läsa dina dina tanka om byggbranschen. Vad tycker du om Stendörren? Har du någonsin sneglat på dem?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag har aldrig spanat närmre på Stendörren och antar att det beror på att för många boxar som inte checkas i mitt investeringunivers. Litet bolag/liten lista, ingen eller för dålig utdelning och utdelningshistorik, fel fokus kanske; jag vill se fokus på förvaltningsresultat osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej,
    När du skriver "regelbundna köp" - vad menar du med det? Köper du regelbundet månadsvis (förslagsvis efter att lönen har erhållits) eller köper du endast när du ser köpläge? Uppskattar om du kan utveckla detta.

    Tack på förhand.

    Mvh Axel

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...