Telia laddar för högre utdelning


Det här har varit en händelserik vecka för Telia som presenterat två stora förvärv samt delårsrapport idag. Förvärven är TDCs norska del för 21 miljarder norska kronor och TV4 mm från Bonnier för 9,2 miljarder kronor.
Mycket pengar kan tyckas men Telia har resurser att göra de här förvärven och ännu mer om det skulle vara så. De har en välfylld kassa efter försäljning av Spotify samt ett par telekombolag i öst. Dessutom har Telia ett stort belåningsutrymme upp till sitt lånetak. Innan veckans förvärv var Telias kapacitet kring 50-60 miljarder kronor vilket mer än väl täcker upp de här köpen alltså. Knappt att de behöver låna egentligen men Telia som är ett finansiellt stabilt bolag med god kredit rating, de lånar till väldigt förmånliga villkor. Pengar är nästan gratis för Telia och då är det också rimligt att utnyttja det.

I dagens rapport tittar jag med störst intresse på utvecklingen av det fria kassaflödet och där uppvisar Telia en ökning om drygt 9 procent för det första halvåret. Bolagets utdelningspolicy säger att minst 80 procent av det fria kassaflödet skall delas ut. Senaste utdelningen om 2,3 kronor utgjorde 81 procent. Om resten av 2018 tickar på i den här takten bör utdelningen höjas bortåt 10 procent nästa gång.

Veckans förvärv bidrar positivt till kassaflödet direkt från start varpå det ytterligare talar för stigande utdelning de kommande åren. Innan något är klappat och klart skall affärerna godkännas av berörda myndigheter (konkurrens).

Länk till Telia hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

23 kommentarer:

  1. Ja det känns som Telia går en ljus framtid till mötes :)

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko
    Gillar verkligen din blogg. Jag köpte tele2 för 66kr, för 3 år sen, tajmade verkligen rätt. Köpte för 50tkr. Med utdelning inräknat har jag dubblat vinsten. Hade du sålt av och köpt exempelvis Telia eller hur hade du agerat i min sits?

    Mvh Fidde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fidde,
      Tele2 är ett rimligt bolag som inte bjudit på mutskandaler mm som Telia gjort. Verksamheten är hyggligt konjunkturokänslig och vill man äga telekom så är nog Tele2 ett bra val.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko !
    Idag sålde jag hela mitt innehav i iShares International Select Dividend ETF samt SPDR S&P Global Dividend ETF. Bägge två med god vinst. För likviden köpte jag mer i NCC samt köpte en första större post i Telia. (Jag hoppas att det blir ett beslut man får känna sig nöjd med framöver)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Tack för din kommentar. Ja på kort sikt slipper du ju valutarisken och på flera års sikt förväntar jag mig ganska god utdelningstillväxt i både NCC och Telia. Vi håller tummarna

      Mvh petrusko

      Radera
  4. oj vad aktien kommer pressas när staten ska ur på sikt köper kring 32 kr...värdefälla så det sjunger om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja på sikt är inte staten en bra ägare och man kan hoppas ägarbilden förändras.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena! Skulle du vilja förklara vad det fria kassaflödet är och hur det fungerar? Är det något som man kan hålla koll på även i andra bolag? Och vart hittar du att Telias policy säger att minst 80% av det fria kassaflödet ska delas ut?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,
      Enkelt uttryckt är kassaflödet summan av ett bollags ingående och utgående transaktioner. Allt allt allt i pengaväg in och ut. Det är de riktiga pengarna. Det du ser i rapporter som redovisat resultat innehåller en hel del redovisningstekniska saker varav vissa inte påverkar kassaflödet och är mer av fiktiva pengar. Exempelvis redovisas stigande värde på en fastighet som en vinst. Trots att bolaget inte sålt fastigheten och faktiskt realiserat det högre värdet.

      Beträffande utdelningspolicy så finner man den på respektive bolags hemsida.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag läste runt på några olika bolag gällande utdelningspolicyn efter att jag läst ditt svar och la märke till att några bolag grundar policyn efter kassaflödet, men dem flesta bolag grundar policyn efter resultat efter skatt, hur kommer det sig tro?

      Radera
  6. På avanzas sida så står det utveckling i år i procent/belopp. Är det inkl utdelningar?
    Tack för en bra sida. Mvh Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      Utvecklingen som Avanza visar för din portfölj är inklusive utdelningar. Om man tittar på en viss aktie hos Avanza så är kursgrafen exklusive utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. OT: såg att Svenska 10 åringen i princip halverats från bara ett år sedan. Inte sett någon kommentar om detta i några nyheter. Får vi en ny uppgång på börsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den svenska 10 åringen har rört sig procentuellt sett mycket de senaste åren men det är kring väldigt låga nivåer så det får inte samma effekter som textboken visar, som vi sett historiskt. Räntekänsligt som preffar har dock värderats upp ordentligt det senaste året.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej,

    tack för en bra blogg som jag har följt sedan några månader bakåt. Läser även alltid dina inlägg på Tradingportalen. Väldigt inspirerande!

    Det är roligt att du tagit in Telia i din portfölj eftersom jag har dem i min utdelningsportfölj. Jag har nyligen börjat sätta mig in mer o mer i detta med kassaflöde samt fritt kassaflöde och har några funderingar kring det.
    Kan man säga att så länge ett företags resultat för perioden ligger i linje med det fria kassaflödet så är det ok? Men att man ska hissa rödflagg om resultatet är högre än det fri kassaflödet? Det sista är väl fallet i HM under de sista åren...

    Btw, det är inte lätt att tränga in i Telias kassaflödesrapport för en lekman. Massvis med olika poster och perioder!!
    Man borde kanske börjat med något lite mindre och enklare bolag i början. :-)

    Med vänlig hälsning
    /bengel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena bengel,
      Det varierar med typ av bolag och från fall till fall men på lång sikt borde kassaflöde och vinster inte vida avvika konstant. Det finns en del att läsa om kassaflöde på nätet. Dels på wikipedia men också på diverse duktiga bloggar. Jag vill minnas att bloggen 4020 skrivit bra om det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Om du har fokus på utdleningen så är det fria kassaflödet viktigt att ha koll på ÖVER TID. Kassaflöde kan svänga mycket enskilda år vilket är helt ok. Men om du summerar till exempel senaste 5 årens fria kassaflöde och och jämför med senaste 5 årens utdelade peng så kan du få en hum om hur det ligger till.... Dvs finns det utrymme för höjning eller har man betalat ut mer än det totala fria kassaflödet över tid?

      Radera
  9. Vad händer med Telias kurs ifall staten säljer av sitt innehav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det återstår att se, visst kan det backa lite men det blir bara ett litet jack i kurvan i det långa loppet. Något högst kortsiktigt som man kan skita i.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Om konkurrensmyndigheterna drar i nödstoppet då? Alltså både svenska och de överstatliga EU-myndigheterna.

      Radera
    3. Ja då kanske aktien går upp lite på det beskedet men det bryr jag mig inte värst om. Ett bra och växande kassaflöde bryr jag mig om och det uppvisar Telia. Enligt dem själva kommer den här affären stärka kassaflödet ytterligare.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Btw, nyss hittat till din blogg som jag tycker verkar mycket informativ och bra. Keep it up! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din feedback och jättekul att du finner nytta med min blogg =)

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...