Så här skall du inte göra med dina investeringar!


Nyligen skrev jag ett inlägg om aktiva fonder och lite hur jag väljer ut de jag tycker är bra. Idag såg jag en podd med legenden Joel Greenblatt som fick mig att tänka på mitt inlägg och hur man skall agera.
I den här videon pratar Greenblatt generellt och sedan en hel del om några av hans fonder. Jag tyckte hela avsnittet var intressant, han är vass och har tänkvärda åsikter och syn på investeringar osv. Det jag främst fastnade för och som inspirerade till detta inlägget är cirka 4 minuter in i videon.
Han pratar där om hur fondsparare lyckas få betydligt sämre avkastning än de fonder de äger.

Jag har som sagt skrivit hur jag gör när jag spanar fonder och jag lyfter bla fram fondförvaltare och att jag söker förtroende hos dem i de fonder jag ev investerar i. Vi kan ta Simon Blecher som exempel, han har jag ett mycket stort förtroende för. Det här förtroendet är intakt även om Blechers fond går sämre än index en dag. Om fonden är sämre än index en viss månad har jag fortsatt förtroende och om ett helt år slutar sämre än index likaså. Poängen är att man inte kan eller ska förvänta sig magisk överavkastning konstant utan man måste kunna ta perioder som är lite sämre. Har man rätt i sin analys av fonden och förvaltaren så är det ofta så att de trots att ett visst enstaka år kan underprestera så lyckas de ändå på lång sikt att prestera. Om man då blir nervig och säljer det där året när fonden presterar lite sämre då har man förmodligen sålt "billigt". Det här agerandet är utbrett och jag har sett statistik för det tidigare från amerikanska mäklare. Att vi säljer fonder som gått dåligt och köper de som har gått bra. Vi köper dyrt och säljer billigt med andra ord.

Kolla in videon med Joel Greenblatt. Hoppas du gillar den och att du tar något med dig från den.

14 kommentarer:

  1. Kanske därför så många hänger kvar i SKAGEN Global . Dom väntar på lycka och rikedom ��. Nä men allvarligt hur länge tycker du att man kan vänta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Givet att man valt en rimlig fond med lågt inslag av möjlighet att vara en fluga så kan 3 år vara rimligt att utvärdera på. Detta gäller fonder som man tänkt spara i på mkt lång sikt. Nischade fonder som tex landdspecifika osv kan vara flugor till och från och sådana kanske man skall agera tidigare på.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Själv har jag alltid gillat Didner & Gerges filosofi, vilket även verkar avspeglas i hela organisationen. Även Spiltan till viss del. Över tid vet jag att jag kommer att tjäna pengar på dessa två fondförvaltare. Ofta med en överavkastning gente mot index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena bombmattan,
      Ja eller hur är känslan över hela fondbolaget klockren och jag instämmer i att Spiltan har rätt filosofi hela bolaget de också.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för svaret . Som nybliven läsare av bloggen måste jag bara säga att den är mycket intressant och läsvärd. Keep it up

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matto,
      Tack för din feedback och kul att du gillar och har nytta av min blogg. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för ett bra inlägg. Jag försöker analysera aktier för att avgöra om de är "dyra" eller "prisvärda", men detta är inte alltid så lätt. Bra bolag tenderar alltid vara dyra. Antingen biter man i det sura äpplet och köper, eller väntar man till en finanskris a'la 2008 då det mesta föll i värde, eller köper man bolag som har tappat en del av sitt värde (H&M, Clas Olsson, Ericsson etc) och hoppas på en vändning.

    Det är lätt att tro att allting är superdyrt nu när kurvorna pekat upp så länge (kolla på Kinnevik t.ex. och många verkstadsbolag)) men som du skrev i någon annan artikel är stockholmsbörsen inte alls speciellt dyr just nu.

    Hur agerar du när det "känns" som om allt är dyrt och man helst vill vänta till en rejäl dipp?" Så tror jag att många småsparare som Herr Snålgris tänker just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Jag säger som Jim Cramer: There is always a bullmarket somewhere. Det finns alltid något köpvärt. Jag är tex förespråkare av regelbundna köp i breda fonder som tex en indexfond oavsett väder och humör.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Joel Greenblatt delar med sig av riktigt insiktsfulla kommentarer. Gillar hans beskrivning av den bästa fonden på Wall Street under 2000-2009 där snittinvesteraren förlorade pengar trots att fonden vida slog index. Kan rekommendera denna riktigt bra podcast med honom som kom för en månad sen: https://www.bloomberg.com/news/audio/2018-04-20/joel-greenblatt-discusses-the-thrill-of-investing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Henning,
      Wow, alltså stort tack för den länken. Jag gillar verkligen att läsa och lyssna till Greenblatt. Uppskattar verkligen din rek =)
      Ja han berättar och upplyser bra om hur gemene man agerar. Jag har sett statistik flera gånger tidigare som styrker hans påstående, att när börsen och fonder tex presterar 10% får vi gemene man kanske 4% för vi köper och säljer på ett sådant sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko!

    Vad tänker du kring Investor just nu? Substansrabatt på nästan 27% just nu. Köpvärd eller föredrar du andra bolag?

    Tack för en bra blog!

    Vänliga hälsningar
    Oscar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Oscar,
      Tack för din kommentar och feedback. Investor är ett grymt bra bolag med bevisad skicklighet i det de gör. Jag tycker att de har fina innehav och att Investor är en jättebra bas i ett långsiktigt spar. I mina ögon är INvestor köpvärt till långt högre värdering än nuvarande och jag köper mer regelbundet.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Bra klipp! Nu har jag sträcktittat på alla avsnitt i programserien Wealthtrack...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kim,
      Ja visst är den bra Wealth track. Kul att du också gillar den =)

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...