NCC stiger på köprek av DI


Magnus Dagel på Dagens Industri har skrivit en artikel och analys av NCC som mynnar ut i att han finner aktien mycket köpvärd. Naturligtvis kan jag bara instämma i detta och det gläder mig att han ser samma case som mig. NCC är nedpressade i aktiekurs med rätta, de har presterat sämre än vad man kan förvänta sig. Sämre än marknadens men också NCCs egna förväntningar. När de väl får slipat till den här diamanten och presterar en högre rörelsemarginal så är en avsevärt högre aktiekurs motiverad.
För min del råder det inga tvivel om att NCC kommer prestera bättre och jag valde tidigare i år att köpa på mig en stek i bolaget. Värderingen var och är så nedpressad att aktien är rimlig på nuvarande prestanda och en framtida förbättring är en stor kicker, en stor potential.

Kort citat från Dagels rek i DI:
"Hög direktavkastning, stark balansräkning, stor förbättringspotential i byggverksamheten tillsammans med en ny hungrig vd gör byggaktien spännande.
Vi ställer oss på köpsidan."

Jag gillar bygg som en komponent i en långsiktig portfölj. Verksamheten bör ha efterfrågan så långt jag kan blicka in i framtiden och NCC har en stark position och bra varumärke. I skrivande stund är NCC upp cirka 3 procent i spåren av den här reken av Dagens Industri.

Länk till NCC hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...