Idag köpte jag mer Axfood

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Den här dagen började jag med att åka till Willys och storhandla. Det var flera mäkta fina erbjudanden denna veckan, bla; två skogaholmslimpor för 20 kronor. Väl hemma och maten inpackad i kyl osv satte jag mig vid datorn lagom till att börsen skulle öppna. Öppna sig gjorde börsen och den gick som väntat ned.
Jag slog till på ett knippe Axfood på 136,6 kronor som jag tycker är ett okej pris att betala för det här fina bolaget. Det är inte billigt, den kan naturligtvis backa mer men jag tycker priset är okej som sagt. Axfood lär fortsätta öka vinst och omsättning framöver, det kommer sig nästan per automatik med befolkningsökning och inflation. Med en stadigt växande vinst följer en stadigt växande utdelning. Mmm mmm mmm! Mums.

På en oförändrad utdelning om 6 kronor är direktavkastningen 4,4 procent på kursen 136,6 kronor som jag betalade idag. Till våren blir utdelningen förmodligen inte under 6,3 kronor och landar den där är direktavkastningen 4,6 procent.

Länk till Axfood hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.


10 kommentarer:

  1. Härligt! Axfood är ett av mina större innehav. Något jag dock inte gillar är hur mycket efter de lugger ICA nör det gäller självscanning. Vi började självscanna his willys för typ 6mån sedan och varje gång det blir rutinkontroll då får man vänta i evigheter på att personal ska dyka upp, de har ingen personal vid självscanningen. Hos ICA mitt emot stpr ständigt 2-3 personer redo att hjälpa till. De vanliga köerna hos willys är också väldigt långa hos willys jämfört med ICA och inte pga av att det är fler kunder utan för de har för lite kassor. ICA hos oss ser ut att ha betydligt fler kunder som dessutom är villiga att betala lite mer, det känns som ICA genomgående håller en högre kvalitet för kunden. Det kanske bara är här, men så ser det ut här iaf.

    Trots det handlar jag tillsvidare hälften av mina köp his willys pga billigare priser på vissa varor, däremot saknar de saker som jag måste köpa på ICA. Om jag har bråttom då blir det ICA då de har större utbud.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      I den Willys jag främst handlar i finns det alltid en personal vid utcheckningen men jämfört med ICAs jättestora Maxibutik i närheten så har de också oftast minst två personal och som du säger fler kassor öppna. De två Willys jag handlar oftast i fungerar bra och har ett bra sortiment medan den ena av dem har slut alldeles för ofta på diverse varor (utöver kampanjvaror).

      De har lite olika koncept ICA och Willys där det senare är ett lågpriskoncept medan det första är åt premiumhållet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Kalasbra reflektion Frihetsmaskinen! Har tänkt på det tidigare men aldrig skrivit eller sagt något om det. Hos oss är det däremot aldrig långa köer då många kassor är öppna.

      Radera
    3. Där jag bor har Willys mycket bättre självscanning då de tar bara max 5-15 saker för rutinkontroll och det går därför mycket snabbare än på ICA där de går igenom hela köpet (handlar en gång i veckan och då blir det minst 60-100 varor...).
      Men håller med att ibland får man fortfarande komplettera veckohandling med en ICA besök..

      Radera
  2. Äger Axfood men idag blev det HM köp ��

    SvaraRadera
  3. Willys har alltid så smaskiga gratis provsmaker när jag är förbi. Och stora bitar dessutom! :D

    Men nu är det inte därför som jag också fyller på i Axfood ;)

    SvaraRadera
  4. Blir att köpa lite Axfood även för mig denna månad, tittat nu på Essity sedan avknoppningen och kan nog bli att slå till på ett gäng där med. Vad tycker du om priset på den, nu när den kommit ner lite sedan notering?

    Med vänlig hälsning, hemlig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Hemlig,
      Essity har en verksamhet jag gillar starkt. Vill gärna äga bolaget och kring 200 kronor tycker jag den är attraktiv och där slår jag nog till och börjar köpa.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Vill du ha bra DA, köp TopDanmark!
    Rullande VPA 12 mån 21,2 DKK och ska dela ut 70% i vår ger 14,84DKK i utdelning till en kurs idag 234,8 ger 6,3 % direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och tittade på avanzas hemsida angående TopDanmark och de har inte delat ut pengar sedan 1994. Eller är jag ute och cyklar ?

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...