Balder planerar lösa in alla utestående preferensaktier

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Balder planerar att lösa in alla sina preferensaktier och anledningen är att man genom en annan sorts finansiering stärker sitt kreditbetyg vilket i sin tur leder till att hålla nere finansieringskostnader och säkerställa en god tillgång till kreditmarknaden. Istället planerar Balder ställa ut ett par olika sorters obligationer för att få in kapital till att lösa preffen.

Inga datum är spikade ännu men vi kan räkna med att det blir av åtminstone. De går inte ut med denna info utan att veta med god säkerhet att de får in pengarna via obligationer så de kan lösa preffen.

Inlösenkurs för Balder preferens är 350 kronor och inget courtage utgår. Inlösen när den väl sker är obligatorisk vilket innebär att du inte har något val, du blir inlöst och det sker automatiskt.

Länk till Balder preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

17 kommentarer:

  1. Jag tycker generellt att preferensaktier är ett förhållandevis dyrt sätt för företag (speciellt fastighetsbolag) att låna pengar så jag tror att detta är bra för Balder och detta får mig att bli mer intresserad av att köpa deras stamaktier.

    Hur känner du för detta? Bra eller dåligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      beträffande preferensaktier så är det framförallt fastighetsbolag som kan använda dem gynnsamt. Det är en liten del av finansieringen som tillåter dem att låna ännu mer pengar. Rent teoretiskt kan en affär se ut: 20% preferensfinansiering och 80% lån till 2% ränta. De där 80% lån hade man inte haft tillgång till öht om man inte haft preffkapitalet från första början. Det är ett vanligt misstag att titta enbart på kostnaden för preffen och tänka att den är dyr finansiering. Den är bara en liten del som öppnar upp för en mycket större del billig finansiering via bank osv.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det var iofs inget misstag från min sida men jag förstår vad du menar. Oavsett vilket tycker jag att 8 % är rätt dyr finansiering hur man än räknar.

      Är det köpläge i aktien? Den handlas 248 kr här på morgonen.

      Radera
  2. Ska bli intressant att följa informationen kring detta. Jag har drygt 2500 Balder pref och det har varit en av mittbackarna i min uppställning (Akelius är den andra). Att de skulle lösa in aktierna en dag var ganska väntat med tanke på hur mycket de förbättrat sin finansiella ställning. Detta gynnar stamaktien så klart eftersom lägre räntekostnader (inkl preferensutdelning), allt annat lika, kontinuerligtökar värdena i verksamheten. Skulle helst se att inlösen skedde först efter nästa utdelning, men vi får väl vänta och se hur det utvecklar sig.

    Gissningsvis gynnar detta även andra preferensaktier då en del av kapitalet säkert kommer att söka sig till t.ex. Akelius, Klöverns och Hemfosas preferensaktier. Dessa har ju inlösenvillkor som gör att de sannolikt inte kommer att lösas in på ett antal år. Ska bli intressant att se om somliga börjar flytta över pengar innan inlösen sker.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena MAttias, tack för din kommentar.
      Japp, jag tänker mig också ett stort tryck på de där preffarna du nämner. Jag planerar att få mina aktier inlösta, inte sälja innan alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. När är nästa utdelning? Finns det någon innestående ränta som man också kommer ta del av? Är det så att säga ett case att köpa på sig lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena David,
      Nästa utdelning pyntas i oktober och ingen uppräkning sker utan om de löser in preffen precis innan får man ingen utdelning det kvartalet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag trodde upplösningen måste ske i samband med årsstämman? Detta läste jag för 2 år sedan kanske, men osäker.

      Radera
    3. Tjena,
      Nej så är det ej. De kan begära inlösen när som på året.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      På årsstämman bemyndigades bolaget att återköpa aktier och jag tror att inlösen faller under det bemyndigandet. Om inte så kallar de till en extra bolagsstämma och klarar av det då. Innestående belopp är pengar som räknas upp efter det att bolaget är sena med en utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. "Fastighetsbolaget Balder kommer i det fall emissionen av hybridobligationer blir lyckad att kalla till en extrastämma för beslut om inlösen av de 10 miljoner utestående preferensaktierna.

      Det säger finanschefen Marcus Hansson till Nyhetsbyrån Direkt."

      Radera
  5. Sid 15 "Inlösen"
    http://www.balder.se/Dokument/Prospekt.Obligationer/Prospekt%20Pref%202013.pdf?TS=636217251621706059

    SvaraRadera
  6. Det är ju för jävligt! Jag får en stor del av min "lön" från Balder preffen sedan jag sa upp mig från jobbet. Nu kommer det inte alls gå runt för mig /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara att köpa andra preffar för pengarna, Klövern, Hemfösa, Akelius, Heimstaden, Amasten, etc, etc Det är bara att välja och vraka. Dessutom så kostar ovanstående preffar mindre än 350 kr så Din DA blir betydligt bättre än med Balder preff. Så vad är problemet?

      //Krusse

      Radera
  7. "Problemet", Krusse, är att jag inte vågar lasta in mer pengar än det jag redan redan har i de du räknar upp. Jag har bedömt Balder och möjligen även Akelius som fastighetsbolagen med lägst risk. Klövern exempelvis skulle jag aldrig våga lasta in i på samma sätt som jag gjort i Balder/Akelius.
    //Johan

    SvaraRadera
  8. Tuesday, May 09, 2017
    Sven-Olof Johansson köper Fast Partner preff
    Den 4:e maj köpte Sven-Olof Johansson 24.700 stycken preferensaktier i bolaget där han själv är VD. Vad jag läst och som jag förstår det är det ett privat köp och inte bolaget självt som köper alltså.

    Det här finner jag intressant.

    Inlösenkursen på preffen är 350 kronor och kan lösas in när som helst. Sven-Olof får inte köpa om han känner till en instundande inlösen av preffen.

    Jag tänker att det här är ett tecken på att inlösen inte kommer ske det närmsta året. Däremot får jag känslan av att Sven-Olof i sin investering har en exit på 350 kronor i åtanke.

    Såhär skrev du och ungefär samtidigt tankade Erik S. Tusentals preffar i Balder från att ägt endast 500 under alla år och nu blir det inlösen.....???

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...