Jag köpte mer aktier i nedgången

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Rapportperioden har tagit ned börsen som helhet och vissa bolag har backat lite mer än andra. Idag fortsatte Skanska att gå ned och jag slog till i omgångar. Först ett knippe på 189 kronor och mer på 188 och det var nära att ordern på 187 kronor gick igenom men där var det stopp. Med lite tur fortsätter börsen och Skanska att backa ytterligare. Jag förbereder mig på det genom att lägga in några orders med lång giltighetstid och en sjunkande trappa i pris.

För stunden har jag utnyttjat krediten till de här köpen men det är inga stora summor det rör sig om så jag kan nog lösa det på ett eller annat sätt.

Skanska handlades en bit över 200 kronor innan rapport men i samband med vinstvarning innan och rapporten så har aktien nu backat till nivåer strax under 190 kronor alltså. På kort sikt behöver det inte vara ett bra köpläge men på mycket lång sikt tycker jag att detta är attraktiv nivå för ett av världens främsta byggbolag.

Det finns gott om utrymme för fortsatta utdelningshöjningar framöver och våren 2018 tror jag inte att utdelningen blir under 8,5 kronor (8,25 kronor senast). Så länge Skanska ser goda investeringsmöjligheter investerar de i verksamheten och växer potentialen ytterligare på sikt. Annars finns utrymme för extrautdelningar men jag föredrar faktiskt bara ordinarie utdelningen och att de investerar i projekt osv. På så vis kan ordinarie utdelning växa mer över tid.

Länk till Skanska hos Avanza (affiliatelänk)

Info om affiliatelänkar.

14 kommentarer:

  1. Har väntat lite på detta för att kunna komma åt Skanska. Äntligen! (som Gert Fylking sade). För mig har dessutom Tieto varit en bra placering och nu går det att öka även där. Även i MTG som går riktigt hyggligt sett från min horisont. Möjligen också SJR men det avvaktar jag lite med.
    Ha det gott!
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dan,
      Ja den här nedgången satt fint. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tycker bara att deras avskrivningar oroar känns som de inte riktigt har kontroll på byggverksamheten.Hoppas de kan styra upp detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Figge,
      Ja det där hade man ju gärna sluppit. Vi håller tummarna att det är mycket sällan förekommande framledes =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det som talar för utdelningshöjning är deras historik, men de delar redan idag ut mer än 2/3 av sin vinst så något jätteutrymme för utdelningshöjningar ser jag tyvärr inte. Jag kommer för egen del inte köpa mer Skanska ännu. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Utdelningen om 8,25 kronor utgör 52% av vinsten per 2016. Verksamheten taktar på hyggligt, gott utrymme för utdelningshöjning i min bok.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hur kommer det sig att du väljer Skanska istället för NCC? Vet att du hade NCC för några år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Skanska är en stor aktör, en av de största i världen. Jag gillar dess storlek och jag gillar att de har verksamhet på fler marknader framförallt USA som jag tror på långsiktigt. NCC är nog hyggligt de med men mitt top pick är Skanska.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej igen! Du har rätt - jag tittade på halvårsresultatet och jämförde med helårsutdelningen och då blir det ju äpplen o päron som jämförs. Då ser läget helt klart bättre ut :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Lars,
      Det är lätt hänt, det är många bolag och siffror att hålla koll på.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jag tror också på byggföretagen, markföretagen. Så otroligt många projekt bara i Stockholmsområdet, de letar febrilt efter underentreprenörer som lastbilsfirmor osv. Med alla dessa hemräknade projekt tror jag på ljusa år framöver. Kommer öka inom kort är planen.

    SvaraRadera
  7. Tillägg om Skanska: Enligt Herr Serneke, som jag träffat, är de i en helt egen klass i Norden. Både nu och i framtiden. Närmast därefter kommer norskt, sedan Peab och NCC. Serneke själv kommer försöka ta andra plats inom några år, men första plats går inte;) Vi får väl se huruvida den spådomen slår in. Har inte Serneke i egna portföljen.
    /Dan

    SvaraRadera
  8. Jag har också ökat ganska beskedligt i Skanska den senaste tiden. Min portföljandel är mellan 1-2 procent och inte speciellt hög så ser det som ett bra läge att fylla på långsiktigt.

    SvaraRadera
  9. Även jag kommer köpa ett gäng Skanska nästa vecka om kursen inte går upp. När jag visualiserar hur städer, vägar, tåg och annan infrastruktur ser ut 20 - 30 år framåt i tiden ser det lite annorlunda ut. Självkörande fordon, egenförsörjande byggnader osv så krävs det en hel del jobb!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...