Blackrock Health Sciences Trust - BME

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag har hittat en ETF som attraherar mig, tekniskt sett är det en CEF vilket är en börshandlad fond men den är "stängd". De ger alltså inte ut mer andelar vid efterfrågan eller makulerar vid säljtryck. Pengarna i fonden är där för att stanna och anledningen och skillnaden är att de då kan arbeta med belåning bla. Det är också ganska gött vid större marknadsrörelser att fonden inte behöver sälja innehav bara för att andelsägare hakar på flocken och säljer. Fonden köper man alltså över börsen och fondbolaget är inte inblandat i sälj/köp så som förekommer i vanliga ETF:er.

Inriktningen är hälsovårdsbolag och twisten är att man även arbetar med optioner för att skapa extra avkastning. Avgiften på drygt 1 procent är låg för den här typen av fond, ofta ligger den kring 1,5 procent på sådana här CEFs.

Optioner och avgifter kan avskräcka men fonden har presterat riktigt bra historiskt. Den har över 10 års historik med riktigt bra avkastning. Jag gillar inriktningen mot läkemedelsbolag och liknande och den här optionsstrategin är en touch som jag tycker är intressant. Gör man det bra funkar det och med över 10 år i ryggen får man ju ge dem att de lyckats väl med sin optionsstrategi. Ingen garanti för framtiden men ändå förtroendeingivande.

Fonden har funnits i över 12 år och har presterat nära 13 procent årlig genomsnittlig totalavkastning. Det är riktigt bra!

Ticker: BME
Namn: Blackrock Health Sciences Trust
Avgift: 1,14 procent
Utdelning: Månadsvis
Direktavkastning: Cirka 6,6 procent på kurs kring $36.
Fondförmögenhet: Cirka $320 miljoner.

I skrivande stund finns den inte upplagd hos Avanza men jag har bett dem lägga upp den.

*Uppdatering 2017-11-13: Länk till fonden hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

12 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har ofta läst på bloggar, om flocken och för den delen massan. Har du någon uppfattning om vem det kan vara?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Intressant fond måste jag säga och tack för att du delar med dig som vanligt :)

    Tänkte fråga det här du nämner om att den inte finns på Avanza. Hur funkar det? Vad gör Avanza för att "få den tillgänglig"? Känns som att det måste vara en stor process men kanske har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är inte så krångligt för Avanza. Det är en börshandlad produkt det rör sig om och det enda de behöver göra är att lägga in den i sitt system. INfon är lättillgänglig så det är snabbt gjort.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ursäkta dubbla kommentarer Petrusko. Men testade erbjudandet hos Storytel via din länk men får att "Det här erbjudandet är inte längre tillgängligt"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Tack för din kommentar. Jag testar nu och det verkar fungera. Kanske var något tillfälligt?

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko,
    Ser ut som en intressant fond. Något jag dock ställer mig tveksam till, om jag förstår saken rätt, så har senaste årets utdelning till största del varit "return on capital", dvs ej erhållen utdelning eller realiserad vinst från underliggande innehav. Kan en sådan utdelning vara hållbar i längden?

    Tack för en läsvärd blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena P.M,
      Fondens utdelning varierar kraftigt över åren. Förra året betalade de tex ungefär hälften mot monsterutdelningen året innan. NAV har växt nära 14 % på ett år så det finns god potential i utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej. Fråga från en novis. Hur räknar jag utdelning? 6,6 % av min köpesumma till börskursen i ditt exempel
      ATS

      Radera
    3. Hej ATS,
      BMEs utdelning är 0,2 dollar per månad vilket summerar till 2,4 dollar per år. Dela 2,4 dollar med aktiekursen och du får fram direktavkastningen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Intressant! Jag antar att du har den på KF pga källskatt eller tänker jag fel?

    SvaraRadera
  6. Denna verkar ej gå att köpa längre via midfi2. Hur har du köpt den då den ligger i sin portfölj här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det stämmer att det tyvärr inte går att köpa denna typ av fond längre pga EU-regler. Jag har ägt den länge, sedan innan de där reglerna.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...