Andra AP-fonden vill sälja Castellum

Man har anlitat ABG Sundal Collier och SEB för att sälja upp till cirka 13 miljoner aktier i Castellum vilket är nästan hela steken då de äger kring 15 miljoner aktier. Innehavet utgör drygt 5 procent av bolaget och gör dem till en av de största ägarna.

Jag förstår dem, börsen är historiskt högt värderad och Castellum är inget undantag. För den som inte har en "evig" placeringshorisont är det inget konstigt med en exit nu.

Som jag nämnt i diverse inlägg tidigare så önskar jag ju en bättre och starkare ägarbild i Castellum. Jag vill se en långsiktig aktör som tar ett tydligt grepp om ägarbilden. Nu är det en rad fonder som är störst och ingen har nämnvärt mer än 5 procent av bolaget.

10 kommentarer:

  1. Vem/vilka skulle du vilja se som storägare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktörer som tex Industrivärden som äger långsiktigt och utvecklar bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Att vara defensiv när något står högt har vi ju sett straffat sig tidigare. Intressant att det blev så pass stor del av kakan. Hade trott snarare 20% skulle kännas rimligt :)

    Men som du säger, man förstår ju...

    SvaraRadera
  3. Men om det är nån som ska ha en "evig" horisont så är det väl pensionsförvaltare? Det är ju inte som att de säljer för att använda pengarna till nåt.. utan måste hitta bättre avkastning för dessa pengar nån annanstans. Alltså måste de ju tro att de kan få bättre avkastning än i Castellum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man tycka men jag är inte förtjust i dem som ägare. De är tjänstemän som hanterar andras pengar. Jag vill ha en riktig ägare av kött och blod. Det får man via tex Lundbergsfären o liknande.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det håller jag med om. Jag har personlig erfarenhet av en annan AP-fond som ägare i ett mindre onoterat bolag och maken till vanvård har jag aldrig sett.. det var nästan Uppdrag granskning-varning på det. Dessutom ganska tvivelaktiga affärer där ordföranden (tillsatt av AP-fonden) fakturerade miljonbelopp för "konsulttjänster" på ett bolag som redan gick back med miljonbelopp varje månad.
      Det jag menade var bara att 2:a AP-fonden alltså måste tycka att Castellum kommer ge dem mindre avkastning än vad de kan hitta nån annanstans, vilket ju inte är helt positivt (dock inte en anledning för mig att sälja).

      Radera
  4. Försäljningen är redan ett faktum och gjordes till kursen 126 kr.
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/06/20/ap-fond-saljer-ut-i-castellum.html

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, är det en enda ny storägare så måste flaggning ske inom kort. Spännande att följa upp.

      God dag på dig också Krusse

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Vet ni om det var flera köpare ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Figge,
      Jag är osåker på hur avsluten brukar rapporteras in men det verkar vara 1 alternativt två köpare. Två st avslut rapporterades in om 6,6 miljoner aktier vardera. Det skulle kunna vara en köpare och anledningen att det redovisas som två avslut är för att fördela jämnt på de två bankerna ansvariga för dealen. Det klarnar nog inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...