Diverse tankar om börs och annat. Nummer 5

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Så var det dags för nummer 5 i ordningen av min inläggsserie av detta slag. Jag har mycket fräsigt att dela med mig idag och hoppas ni finner det intressant. Som vanligt svävar jag ut en del och varnar alltså för bitvis Off Topic.

I veckan som gått har jag verkligen fått glädjas åt mina barns innehav i Disney. Vi har sett Disneyfilmen Vaiana och den är verkligen fantastisk, bra för alla åldrar. Har du barn så bara måste du ta med dem på den här filmen. Trailern är lite mörk kan tyckas men det är taget från den enstaka läskiga biten i filmen. Det är en rolig, varm och vacker film. Orginaltiteln är Moana men i Sverige och flera andra länder heter den alltså Vaiana. Klart det är extra kul att se en sådan toppenfilm när man är aktieägare. Jag äger inte Disney själv utan gläds alltså å barnens vägar. Länk till den svenska trailern på Youtube: https://youtu.be/8qPpbtAkaGo

Jag snappade upp ett boktips på twitter som jag verkligen ser fram emot att läsa och det var en bok om Warren Buffett. Jag har läst flertalet om honom redan och är egentligen nöjd på den fronten men här dök det upp en som lockar mig av olika anledningar. Dels för att The Motley Fool står bakom den men mycket för dess vinkel och titel. Warren Buffett Invests Like A Girl. Länk till boken hos Adlibris (affilliatelänk). Den här boken ser jag fram emot att läsa.

Apropå Warren Buffett så kom ju Berkshire Hathaways letter to shareholders igår. Jag roade mig med att läsa en god del av det och noterade glädjande att Yahoo kommer livesända hela stämman även i år. Förra året var första året de gjorde detta och det var en succé enligt Warren Buffett. Jag håller med, jag satt hemma i min soffa och kollade hela grejen. Lördagen den 6:e maj är det som gäller, skriv upp det i era kalendrar. Förhoppningen är ju att man skall bli visare efter man sett stämman men om inte annat så är det ganska roligt också. Feststämning råder och både Buffett och Munger är ena riktiga skämtsamma gubbar när de kommer igång.

I veckan skrev jag ett inlägg som snabbt blev väldigt populärt och det handlade om att tajma marknaden och hur man förbereder sig inför en eventuell börskrasch. Länk till inlägget.

Jag har cyklat förbi flertalet nybyggda villor den senaste tiden och har noterat att många av dem har liggande träpanel. Jag är ju ingen snickare själv men orden av gamla visa män ekar i huvudet på mig "det är inte bra med liggande panel, träet ruttnar". Så där har jag cyklat och skaffat mig en riktig tankenöt. Uppfann jag precis ett uttryck där? Tankenöt... Är det nya förutsättningar som gäller nu eller skiter man i att det ruttnar snabbare till förmån att det är snyggt? Liggande träpanel alltså. Eller är det kanske byggarna som pushar det för det går snabbare och således blir billigare? Mmm, jag vill gärna knäcka den här nöten hur det kommer sig att det blivit så vanligt nu.

Jag har funderat i dagarna kring att köpa ännu mer Axfood, att låta den väga mer i väskan. En del i beslutet vilar på tillväxtutsikter och jag tycker det ser rimligt ut med tanke på verksamhetens defensiva karaktär. Axfood pratar om matinflation om 1-2 procent och för att vara optimistisk använder jag 2 procent. Jag funderade mer kring given tillväxt och kom fram till befolkningsutvecklingen påverkar per automatik. Jag har läst en gedigen rapport hos Statistiska CentralByrån och där fick jag fram att man kan räkna med 1,7 procent befolkningstillväxt per år under en lång period. År 2025 väntas vi vara 11 miljoner och år 2060 är vi uppe i 13 miljoner. Summerar man dessa två faktorer, matinflation och befolkningstillväxt har man 3,7 procent årlig tillväxt i Axfood. Tillväxt de har bara genom att existera. Jag har inte bestämt mig till 100 procent ännu men jag lutar åt att vikta Axfood högre. Pålitligt kassaflöde och stadigt stigande utdelning i många år ser jag i kristallkulan. Länk till Axfood hos Avanza (affiliatelänk).

Om du av någon outgrundlig anledning skulle ha missat det så vill jag upplysa dig om att det på tisdag den 28:e februari är fettisdagen a.k.a semmeldagen. Då skall man äta massvis med semlor. Det brukar vara värt mödan att ta sig till ett gammalt hederligt bageri i staden. Oftast är semlorna därifrpn så mycket godare än de man kan köpa på bensinmacken och liknande. Har man allergiker i familjen kan man ringa till bagaren, de fixar det mesta.

12 kommentarer:

  1. Du tror inte matinflationen ska delas med leverantören? Och att personalens lön kommer öka med mer än 2%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej det delas ej. Det funkar så att Axfood får högre inköpspriser och höjer sina utpriser därefter. Marginalen behålls och man omsätter mer och tjänar mer. Kostnader i form av lön, hyra osv tas ut på verksamheten. På sikt kommer kostnaden för personal minska pga mer självutcheckning och robotisering.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har funderat lite på det här och det låter ju rimligt. Men min upplevelse själv av Willys är att det är mer anställda som springer omkring nu än innan självutcheckningen? Hjälper kunder, packar upp varor etc etc. Dvs en anställd gör mer än att sitta i kassan o blippa varor. (vilket ju låter skittråkigt i längden).

      Det här frigör tid både för anställda och kunder och kanske kan användas till något nytt?

      Har dom kickat folk pga självutcheckningen än så länge?

      /Andreas

      Radera
  2. Bostadsmarknaden som helhet skrämmer mig just nu betydligt mer än liggande paneler eller enstegstätade fasader. Lägenheten i centrala Stockholm som jag betalade en miljon för 1993 kostar idag någonstans mellan 9 och 10 miljoner. Eller omräknat: +1000 kronor om dagen, dygnet runt i drygt 23 år. Det har gått så långt att Skatteverket nu vill gå in och suga ut så mycket de bara kan:

    https://www.svd.se/drapslag-skattechock-hotar-agare-av-bostadsratter

    https://www.svd.se/skattechock-br-forening-kan-bli-skyldig-25-miljoner-i-skatt/om/skattereglerna-for-bostadsratter

    http://www.privataaffarer.se/bostad/p-plats-skattechock-for-bostadsrattsagare-899679

    http://fastighetstidningen.se/ombyggnad-i-bostadsratten-kan-innebara-skattesmall/

    http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/skatteverket-reavinst-om-du-andrar-i.html


    /Scared Shitless in Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog anta att den här mannen ångrar sitt skryt idag:

      http://fastighetstidningen.se/rena-klippet-for-p-platsen/

      Radera
    2. Varför skulle han göra det? Som jag förstår det uppstår skatteeffekten när p-platsen införlivas i bostadsrätten. Då anses man ha gjort en tillräcklig förändring av det köpta objektet för att utlösa en realisation som då innebär vinstskatt samt ett nytt anskaffningsvärde. I detta fall verkar p-platserna inte ha införlivats som en del av bostadsrätten utan handlas fristående vilket inte är något problem utan de hanteras som egna enheter avseende försäljning och skatt.

      Frågan aktualiseras i de fall där p-platsen införlivats med lägenheten. Enligt rådande praxis läggs då p-platsen till på anskaffningsvärdet och man skattar på vinsten vid försäljning av bostadsrätten där p-platsen blir en del av slutpriset.

      Nu vill man förtydliga kring detta att realisation ska utlösas direkt och vinstskatt ska betalas på en gång likt det har varit hela tiden tex för sammanslagning eller uppdelning av bostadsrätt.

      Hela frågan baseras alltså på vilka händelser som anses vara av tillräckligt stor omfattning för att utlösa en realisation, vars regler hela tiden funnits där men självklart utsatts för godtyckliga tolkningar av tex jurister, br-innehavare och skatteverket.

      Det knepiga är vad man ska ange för försäljningspris i sin deklaration om man införlivar en parkeringsplats då skatten baseras på försäljningspriset och eftersom den nya enheten inte sålts vad ska man ange för försäljningspris? Ska det godtyckligt anges av innehavaren?

      Radera
  3. Liggande panel är trend, har kommit och gått sedan 60-talet. kortare livslängd, jo, men har inte enbart att göra med att vattnet har svårare att rinna av, utan även kombinerat med sämre virkeskvalite (glesare årsringar, mer ytved) samt något för tät färg.Men, idag bygger man inte ett hus för sina barn, och en liggande panel håller ju utan problem 20-25, så detta lägger man mindre vikt vid. tycker personligen det är snyggt med liggande.
    CB

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg. Jag undrar en grej bara. Du skriver mycket om Axfood, jag gillar bolaget men vill förstå kassaflödet bättre. Hur ser du och läser du av ex. Axfoods kassaflöde och tolkar det? Om du gör det på börsdata, hur ser du ifall det är positivt eller negativt? Kollar du på det operativa kassaflödet eller fritt kassaflöde?
    Min fråga är alltså, hur tar du praktiskt fram kassaflödet och hur tolkar du det i Axfoods fall?

    Mvh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Axfood redovisar tydligt kassaflödet indess olika former. Kassaflöde från den löpande verksamheten är det du skall hålla koll på. Fritt kassaflöde får man genom att dra bort kassaflöde från investeringsverksamhet från kassaflöde från den löpande verksamheten. Där har du de riktiga cold cash pengarna bolaget har att röra sig med. Redovisad vinst påverkas av en rad faktorer som gör att det inte berättar samma story som fritt kassaflöde. Det är sanningen, inget man kan trixa med på samma sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. I Norge har liggande panel historiskt varit klart vanligare än stående.
    Inte minst i regniga Stavanger och Bergen.
    Antar att det inte varit fallet om det sämre livslängd.

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko.
    Vill passa på att tacka för en riktigt bra och inspirerande blogg.
    Håller själv på med aktier och skulle vilja passa på att ställa en fråga...
    Jag har ca 3,5 MSEK i besparing som jag behöver placera. Har en KF och en ISK men just nu ligger kanske 200 TSEK i aktier resten ligger i räntefonder.
    Jag satsar huvudsakligen på stora, stabila bolag med bra historik. Dvs samma strategi som du själv har.
    Vad hade du gjort i min situation? Vänta in större nedgång och köpa billigt eller via Avanza minicourtage köpa dagligen.
    Jag vill gärna tro att snart borde börsen få en rejäl korrigering men kan ha fel..

    tack på förhand.. mvh Martin

    SvaraRadera
  7. Kul att höra att du tyckte om Vaiana. Har bara sett det lilla klippet som visades på Kalle Ankas jul och jag fick inte direkt en WOW-upplevelse :) Kanske är värt att spana in i alla fall.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...