Extra månadslön och aktieköp

Jag blev förvånad när jag kollade lönekontot där en extra månadslön trillat in. Checkade med min arbetsgivare och den pengen var en fin bonus jag inte hade koll på. Score! =)

Alltihop skall in på börsen naturligtvis och jag ökade idag i Castellum helt enligt mina uppsatta mål för 2015. Jag har två mål för året där det ena är att öka antalet Castellum med minst 10% och det andra är att sänka min belåning i kronor räknat. Båda målen är mer än väl i fas.

En god slant är dock kvar att investera och nästa vecka trillar det in nya utdelningar. Det finns mycket fint jag skulle vilja äga men jag har svårt att bestämma mig. Dollarn har stigit rejält och får mig mer försiktig med USA-köp. Preffar noterade i dollar med call date inom ett par år håller jag mig helt ifrån då valutan blir en för stor risk på så kort tid. McDonald's har backat på sistone och är lockande men jag vill ha lite större säkerhet/trygghet i form av ännu lägre aktiekurs pga dollarn. AT&T och Realty Income är fina utdelningshöjare som jag överväger att öka i. Då jag är mycket långsiktig i dessa innehav utgör inte valutan en lika stor risk.

Latour skulle jag väldigt gärna äga och överväger att starta ett långsiktigt köpande i den. Den står inte lågt nu och direktavkastningen är under 3% men om jag skulle köpa regelbundet under några års sikt tror jag inte det har så stor betydelse om jag börjar köpa idag eller om en månad. Det är ett fint bolag som jag tror kommer ge en grym totalavkastning även i framtiden.

Sandvik som jag håller ögonen på har dragit iväg och är inte alls lika intressant längre (runt 70 kr var nog fyndpris).

H&M planerar jag öka i under hela våren inför utdelningen så denna kommer jag köpa för eller senare eller både och =)

Skistar är jag jättesugen på men planerar köpa efter vårens utdelningsperiod till en lägre kurs än dagsläget. Den befinner ju sig i sin "heta" period nu enligt historiskt säsongsmönster.

Japp det är många tankar som snurrar och jag tänkte reda ut i alla fall en del ikväll. Imorgon skall det köpas något hoppas jag.

7 kommentarer:

  1. Tjena! Du har aldrig övervägt Verizon communication Inc (VZ)? Nyfiken för jag tvekar lite mellan den och AT&T ...

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hej Andres,
    Jodå jag har tittat på Verizon. Den har lägre direktavkastning och inte lika fin utdelningshistorik om jag ej minns fel. Har för mig att jag tyckte den såg nice ut men att AT&T lockade mig mer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Mitt val i telekomsektorn är AT&T. Riktigt fint utdelningsbolag. Castellum vill jag ta in som kärninnehav i portföljen. Man kanske ska börja köpa mindre poster på nuvarande nivå. Trots att det känns dyrt.

    SvaraRadera
  4. Regelbundet köp är en bra medicin mot att råka köpa på en topp osv. Över tiden får man ett fint GAV på sina aktier. Castellum är ett fantastiskt fint bolag. Jag köper gärna nu.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Intressanta tankar! Skriv gärna en liten story om Latour, det vore intressant! /Frösöfrasse

    SvaraRadera
  6. Vill bara uppmuntra ett fortsatt bloggande med att säga att jag håller denna blogg top 5 av dagens aktierelaterade dito. Du är ett väldigt välkommet inslag efter Lundaluppens sorti. Din frekvens på bloggandet är beundransvärd.

    Mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  7. Hej Christoffer,
    Tack för din kommentar. Det var mycket glädjande att läsa den. Stort tack!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...