Svolder bokslutsrapport och höjd utdelningspolicy

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Investmentbolaget Svolder har brutet räkenskapsår och släppte idag sin bokslutsrapport. Prestandamässigt är där inga nyheter eftersom de redovisar sitt substansvärde varje vecka. Det är alltså redan känt hur Svolder har presterat under verksamhetsåret. Nedan är ändå lite kortfattat om prestandan:


Det senaste året blev ett svagt år för Svolder men det är egentligen inget konstigt eller oroväckande med det. När man investerar i något annat än index behöver man förvänta sig att det utvecklas annorlunda än index. Det är heller inte rimligt att förvänta sig att Svolder skall slå index vartenda år. Man behöver ha tålamod med svagare perioder men någonstans behöver man kapa sina förlorare också. Efter ett svagt år är det inte dags att ge upp om Svolder i mina ögon.

Under Svolders verksamhetsår växte de substansvärdet med 17,1 procent medan aktiekursen steg 9,4 procent. Småbolagsindex steg under perioden hela 30,4 procent.

Bokslutsrapport innebär även förslag till utdelning och här kom de med en förändring som jag gillar men först lite historia. Det är drygt 20 år sedan jag föll för Svolder första gången. Det var ett investmentbolag med inriktning småbolag och de hade en utdelningspolicy som var saftig och lättbegriplig. Utdelningspolicyn var då att man delar ut 5 procent av substansvärdet. Det var feta utdelningar men det var nog lite för fett. Investmentbolaget var inte så gammalt då och hade inte ett så stort kapital under förvaltning. När de delade ut så där mycket blev det svårt att växa substansvärdet och på så vis nå en rimlig procentuell förvaltningskostnad. Flera år senare ändrade de utdelningspolicyn och efter det blev substansvärdet snabbt större. Utdelningen blev dock pytteliten.

Från stor till pytteliten till mittemellan? Ja nu ändras utdelningspolicyn igen och det till att pynta en större utdelning men inte jättestor som förr. Den nya utdelningspolicyn lyder:

"Svolders målsättning är att ge aktieägarna en stigande utdelning över tid"

Ja den är kort och gott på det viset. Åter till det strax. I dagens rapport föreslår Svolder en utdelning om 1,7 kronor vilket är en rejäl höjning mot förra årets 1 krona. 70 procent utdelningstillväxt är fett men inget vi skall vänta oss varje år. Det är en förhöjd utdelningsnivå mot tidigare och det år ifrån den Svolder nu utgår ifrån den nya utdelningspolicyn.

Med en sådan utdelningspolicy skall det mycket till för att Svolder inte skall höja utdelningen. Över tid stiger börsen kring 8-10 procent per år och småbolag som grupp har avkastat ytterligare lite mer än så. Det är alltså inga pix för ett bolag som Svolder att höja utdelningen varje år även de åren när börsen går svagt. Den här nya utdelningsnivån om 1,7 kronor utgör mindre än 3 procent av substansvärdet. Över tid kommer Svolder avkasta betydligt mer än så och därmed växa sitt substansvärde.

Jag gillade den jättegamla utdelningspolicyn om 5 procent men den var för bra. Den efterföljande utdelningspolicyn gillade jag inte värst även om den var bra för Svolder så de kunde växa till det de är idag. Den här nya utdelningspolicyn som Svolder meddelar idag den gillar jag.

Nu kommer direktavkastningen upp på en högre nivå och jag känner mig trygg i att Svolder kommer höja sin utdelning över tid. Svolder har varit flitiga utdelningshöjare i flera år så det är egentligen inget nytt men ändå.

Under några år har Svolder haft ett problem dock och det är värderingen. Det är ju inte bolagets fel utan snarare marknadens. Svolder har varit sjukt högt värderad med en premie på tiotals procent. Jag vräkte ut mina sista Svolder på cirka 80 kronor styck för 3 år sedan. Sedan dess har Svolder som bolag tickat på medan värderingen har normaliserats. Aktiekursen har gått ned alltså och värderingen är inte längre sjuklig. Värderingen är på rätt sida smärtgränsen men verkligen inget fynd här. Svolder handlas nu till en premie kring 4 procent och det är inte hela världen varpå jag de senaste dagarna övervägt att ta in mitt "älskade" Svolder i portföljen igen. Den här nya utdelningspolicyn gjorde inte caset sämre. Svolder stängde igår på 59,25 kronor och det är alltså en premievärdering om lite drygt 4 procent. 

Svolder håller sin bolagsstämma den 15 november och det är i anslutning till den som utdelningen har X-dag.

Länk till Svolder hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

5 kommentarer:

  1. Roligt besked av Svolder, känns stabilt och jag ser fram emot stadiga höjningar av utdelningen varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tobbe,
      Ja eller hur! Svolder har höjt sin utdelning flera år i rad redan och det torde de fortsätta med när de antar en sådan utdelningspolicy.

      God tacofredag på dig.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Oj, äger bara 325 stycken och har tvekat på att öka men denna info ger ett nytt ljus över situationen där jag till och med kanske ska öka mitt lilla innehav på sikt. Tack för info P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ihop med några andra investmentbolag tror jag Svolder kan vara en bra komponent i en långsiktig portfölj. Jag vill tro att den svaga prestandan senaste året bara är en svacka.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Bra komplement i portföljen med inrikting mot små och medelstora bolag.
    Tror på Svolder och småbolag framöver, gynnas nu nu när räntorna sänks. Historiskt har Svolders aktie presterat väldigt bra över tid. Dessutom nu en tilltalande utdelningsstrategi. Denna har jag en liten position i och kommer fylla på och behålla länge.

    Mvh Daniel

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...