Jag har ökat i NP3 preff

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Igår och idag har NP3 preferens handlats till 28 kronor och givet ränteläge osv tycker jag att det är en attraktiv nivå. Det är inte samma fyndnivå som i höstas men ändå nice. Utdelningen är på 2 kronor i årstakt och direktavkastningen är således 7,14 procent.

NP3 har en sund verksamhet och nu är vi igenom en period där fastighetsbolag hade utmaningar att finansiera sig. Obligationer som löpte ut men en obligationsmarknad som var iskall och därmed på tok för höga räntor varpå man sade att obligationsmarknaden var stängd. Det var helt enkelt så dåliga villkor att det inte sågs som ett alternativ. Vissa bolag har det fortfarande frostigt på finansieringsfronten men för NP3 och flera andra bolag hör det till historien nu.

7,14 procent är inte värst långt ifrån börsens historiska snitt om 8 till 10 procent avkastning per år. Antaget att priset är helt flat på NP3-preferens över tid och man återinvesterar utdelningen regelbundet så skulle den generera en totalavkastning strax under börsens historiska snitt. Nu är inte preffar något man normalt sett tänker i termer om att de skall avkasta som börsen. Preferensaktier är en annan typ av investering och ofta resonerar investerare annorlunda när de investerar i sådana aktier. Hedgefonddirektören Patrik Brummer har en legendarisk preffportfölj som för några år sedan var värd 500 miljoner kronor. Nu har det varit en del uppköp/inlösen osv sedan dess men en god del har han kvar. Tex har han 8,3 miljoner stycken Sagax D och 2,1 miljoner stycken NP3 preferens. Hur Brummer resonerar kring sin preff-portfölj kan man bara spekulera kring men oavsett har det nog blivit ganska hyggligt. Kanske han spenderar alla slantarna eller kanske han investerar dem för ränta på ränta-effekt.

Jag har historiskt använt mig av preffar även när jag inte levde på utdelningar. De genererar en begränsad men stadig avkastning. När jag återinvesterade utdelningarna gav de god ränta på ränta-effekt och en hygglig totalavkastning. Nu spenderar jag lejonparten av utdelningen men återinvesterar en del för att generera utdelningstillväxt över tid.

Det är en speciell typ av aktie en preferensaktie och helt vanligt folk som bara vill generera en god långsiktig avkastning på börsen kan nog med fördel skippa sådana aktier helt och hållet. Nu för tiden identifierar jag mig som en "income investor" och för en sådan är preferensaktier en relevant komponent. De genererar hög inkomst här och nu.

NP3-preferens är en favorit för mig och den är nu mitt största innehav bland den här typen av aktier. Störst ihop med Sagax D som jag har ungefär lika stor vikt i. Det är inte säkra investeringar men det är tillräckligt pålitliga utdelningar i de här aktierna för att jag skall våga investera en rejäl slant i dem. Ingen investering på börsen är säker och det är anledningen till varför man får högre avkastning. Risken man tar att faktiskt förlora pengar.

Länk till NP3 preferens hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

3 kommentarer:

  1. Hej, inser att det är "äpplen och päron", men hur ser du på NP3 jämfört med Cibus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Både NP3 och Cibus arbetar med högavkastande fastigheter. Det är dock inte samma inriktning då Cibus enbart äger mataffärer. De genererar högt kassaflöde och det är något jag uppskattar. Det ger dem en annan spelplan än fastighetsbolag med lågavkastande fastigheter som hyreslägenheter eller tex Hufvudstadens kåkar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej P!
    Har också ökat här och håller på att vikta upp preffar. Vad är din nuvarande viktning av preffar och D och vad tänker du framåt?
    Allt gott,
    Mvh Jonas

    SvaraRadera

Ny billig globalfond från Franklin Templeton

  Igår noterades en billig global indexfond på den tyska börsen Xetra. Det är Franklin Templeton som startat en ny globalfond som följer glo...