Årsberättelse Aktiespararna Direktavkastning 2023

 


Idag har fondbolaget publicerat årsberättelse för 2023 för fonden Aktiespararna Direktavkastning. Fondens avkastning kan vi följa dagligen och i den aspekten är det inget nytt i den där berättelsen. Man får dock en liten inblick i hur fonden arbetar och resonerar kring saker.

Jag väntade på den här årsberättelsen för att läsa om något specifikt. Hur effektiv förvaltning fondbolaget bedriver och där tittar jag noga på om och hur man arbetar med aktielån. En fond kan få intäkter genom att låna ut aktier och gör man det bra/effektivt kan det bli en betydande intäkt. Så har fondbolaget gjort i den här fonden.

I runda slängar belastades fonden Aktiespararna Direktavkastning med en bit över 4 miljoner kronor i avgifter per 2023. Det är förvaltningsavgiften om 0,3 procent och det är transaktionskostnader bla.

Intäkter ifrån aktielån var under 2023 knappt 3,6 miljoner kronor. Den här intäkten är alltså nästan lika stor som förvaltningsavgiften och de kostnader vi andelsägare betalar för fonden. 

Den här effekten kan man se i fondens prestanda jämfört med det index den följer. Teoretiskt skall fonden prestera som index minus fondens avgifter (förvaltningsavgift om 0,3 procent och transaktionskostnader). För 2023 steg fonden 9,4 procent medan det index fonden följer avkastade 9,36 procent.

Det är inte unikt för den här fonden att arbeta med aktielån på det här viset. Många fonder gör det men inte alla. Långt ifrån alla fonder gör det med ett så här gott resultat.

Fondens prestanda jämfört med Stockholmsbörsen 2023 är ett annat ämne. Där halkade den efter men det är inget konstigt med det. Den innehåller något annat än Stockholmsbörsen och utvecklas därför på ett annat sätt. Ibland bättre och ibland sämre. Det här inlägget ville jag tillägna själva förvaltningen och belysa de där intäkterna som på sätt och vis väger upp den fondavgift man betalar som andelsägare i fonden.

Länk till fondbolaget och Aktiespararna Direktavkastning där man kan läsa Årsberättelse 2023: https://cicerofonder.se/fund/aktiespararna-direktavkastning/

Nu kanske inte en investerare i en fond som denna är jättesugen på att läsa krångliga dokument men lägg då på minnet att fondbolaget gör bra saker som väger upp fondavgiften.

Läs mitt inlägg med info om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2022/10/aktiespararna-direktavkastning-b.html

6 kommentarer:

  1. En trevlig fond, jag brukar investera i den när jag inte vet vad jag ska köpa på mitt ISK. Den, Xact Högutdelande och JGPI brukar vara något av mina tre förstahandsval...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack för din kommentar. Ja det är verkligen ett smidigt sätt att få exponering i stadiga bolag som pyntar god utdelning. Jag pytsar gärna in pengar i de där fonderna jag med.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko,

    Vet du om det finns nån kryptofond hos Avanza som kör med utdelning?

    Med vänlig hälsning,
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Daniel,
      Nej det har jag ingen koll på men gissar att det inte finns. Det har noterats en hel del nya crypto-fonder på Xetra på sistone men jag har inte koll på dem öht.

      https://www.xetra.com/xetra-en/instruments/etfs-etps/statistics/new-etfs-etps

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för inlägget!
    Jag försökte läsa i hur mycket utdelning kan tänkas bli i juni.

    Läser jag rätt så blev mottagna utdelningar ca 90 667 390 SEK...om antal andelar är runt 10.5 miljoner, då bör det vara över 8 sek per andel vs 7,2 förra året.

    Kan det stämma? Vore bra om fonden delade ut kvartalsvis som xact

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det får ju inte vara för lätt... Utdelningen baseras på de utdelningar fonden tar emot mellan utdelningstillfällena. Alltså snarare juli 2023 till juni 2024 i runda slängar. Siffrorna i årsberättelsen är kalenderår. Därför går det inte titta på mottagna utdelningar i årsberättelsen och dela med utestående fondandelar.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....