Första utdelningen i JGPI är på ingång

 


Nu har JPMorgan via en datafeed skjutit ur sig info om den första utdelningen i fonden JGPI. Datumen är spikade och jag har utdelningsbelopp. Det kan vara så att beloppet jag fått fram är avrundat i det system jag tittat i. Hur som helst, nedan är infon jag snappat upp.

***Uppdatering: Jag har nu fiskat upp JPMorgans release om utdelningen och den är på $0,0957 per aktie. Det nedan om 0,9 euro som jag skrev ursprungligen är något som verkar vara både avrundat och växlat till annan valuta av tredje part. JPMorgan har som jag antog mycket riktigt deklarerat utdelningen i dollar och den är som sagt $0,0957. Nedan följer mitt ursprungliga inlägg***

Med X-dag den 11 januari och paydate den 7 februari är första månadsutdelningen på 0,09 euro.

Jag har även sett ett belopp i dollar vilket jag tror är det sätt fondbolaget kommer kommunicera utdelningen och det är 0,0957 dollar. Växlar man det till euro blir det på ett ungefär 0,09 euro så de två olika beloppen jag snappat upp verkar stämma hyggligt med varandra.

Fonden är nystartad och den första utdelningen skall man inte dra så stora växlar på. De behöver några månader på sig att pytsa utdelning innan vi kan avgöra på ett ungefär nivån den kommer ligga på i årstakt.

Skulle man växla upp den här första utdelningen i årstakt blir den 1,08 euro totalt vilket innebär en direktavkastning om 4,55 procent på en kurs om 23,7 euro. Så där kommer det inte bli utan de kommer dunka ut större utdelningar inom några månader tippar jag.

Läs mitt inlägg med mer info om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2023/12/fet-manadsutdelning-med-jgpi-fran.html

22 kommentarer:

  1. Spännande, tack för infon!
    Får man fråga vart du läste detta eller om du har en länk till "nyheten"? Hittar inget på sidan nämligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har tittat hos Bloomberg och googlat fram andra sajter som skjuter in datafeed på sin sajt och jämfört. Att titta på JPMorgans egna sajt funkar bra i efterhand. Där lägger de upp info efterhand lite manuellt kan man säga. Datafeed är något annat och går snabbare. Infon kommer nog dyka upp hos Avanza senast imorgon då de importerar in sådan data i sitt system.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Så den finns på Avanza nu? Vad bra!

      Radera
  2. Tack för info! Köpte mina första idag! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag köpte lite av denna JGPI ETF för någon dag sedan. En rolig händelse idag den 5 Januari 2024 däremot är att USA kanske fått sig en SBB. Medical Properties Trust (MPW) -REIT - heter den och den har gått ner ganska länge redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja MPW verkar vara en riktig härva. Det har varit en snackis över ett år nu. Hela tiden har MPW förnekat och pratat bort problem som senare i flera fall uppdagats. De kommunicerar riktigt sopigt i bästa fall, bedrägligt i värsta fall. De tappar än mer intäkter nu och det ser kass ut för MPW. Man kan inte lita på det de säger och det är rimligt att hålla sig ifrån den aktien.

      Nyckeltalen i MPW lockade mig vid en snabb titt för något år sedan men när jag tittade närmre och läste om tvivelaktiga investeringar/upplägg var det enkelt att välja bort det bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja man kan ju hoppas att VD et al säljer det där flygplanet de äger snart... man kan ju åka kollektivt :) Nej, MPW är ett riktigt skitbolag.

      Radera
  4. Använder du någon app/sida för dina utdelningar som tex stock Events. Dvs för att följa utvecklingen osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej jag har valt att manuellt scanna efter info regelbundet. Jag missar kanske en del info på det viset men jag snappar även upp en hel del nytt som jag annars hade missat. Jag gillar processen och kör vidare så.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena tjena, JGPI beskattas precis som alla andra Irländska ETF:er på utdelningar. JGPI är ett instrument som är ett inkomstbaserande instrument. Om vi som svenska investerare ska se på real "expense ratio/risk", så måste vi ta i beaktning hela kostnader för att äga. Utdelningen beskattas först med 15% innan den når oss ägare, och äger vi den i ett ISK, så tillkommer schablonbeloppet på runt 1,1% av hela värdet av ditt ägande i ETF:en. Eftersom vi då äger den av inkomstbringande syfte så blir i reala termer beskattningen kanske ytterligare 15% beroende på procentuell utdelning från JPGI. Tål att tänkas på vid långsiktigt ägande. Allt gott, Mvh och god fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hänger jag inte med, du skriver att utdelningen beskattas med 15 %, vad är detta för något?

      Radera
    2. Tjena Snålgrisen,
      Nu är det ju inte mig du frågar och heller inte jag som skrivit men ändå. Alla fonder är belastade med skatt på olika sätt beroende på var de har sin juridiska hemvist och hur skatteavtalet ser ut mellan landet fonden tar emot utdelningar ifrån. Så är det för alla fonder oavsett om det är en helt vanlig globalfond ifrån Länsförsäkringar eller en börshandlad fond ifrån Vanguard, JPMorgan mfl.

      I vissa länder kan skattebelastningen vara lite högre och Luxemburg är ett sådant där man får tänka en gång extra innan man investerar i en globalfond med hemvist där. Den pyntar lite högre skatt på vissa utdelningar än många andra länder.

      Inget man behöver djupdyka i men bra att veta att fonder betalar viss skatt på utdelningar de tar emot ifrån utländska innehav. Det har alltså inget att göra med utdelningen de betalar till dig utan om den utdelning en fond tar emot ifrån de bolag den äger.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Jag har i ett gammalt inlägg om fonden Avanza Global skrivit om det där med beskattningen av utdelningar som fonder tar emot. Länk till det nedan:

      https://petrusko.blogspot.com/2020/07/darfor-bytte-jag-bort-avanza-global.html

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Är det samma som på avanza heter JPM Global equity premium income UCITS ETF - USD och på avanza har en fondavgoft på 0.45% ?
    Går den också bra att ha på ISK eller gäller KF där?
    Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avanza uppger 0,45% avgift för fonden ja. De har en knackig redovisning av fondavgiften. Ibland är den felaktig och ibland räknar de med annat. Avanza kan dock inte styra avgifterna inom en börshandlad fond varpå den kostnaden är samma oavsett var man äger den.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Tack petrusko för information kan oxå meddela att support på avanza vidarebefodra våran kritik ang tradegate 😅

    SvaraRadera
  8. Hej Petrusko har du någon koll på Dividend Select 15 Corp (ticker DS)
    Den använder ett liknande upplägg med closed end och fonden består av 15 bolag noterade på Toronto börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Jag har snabbt kollat på den där Dividend Select 15 Corp vid tidigare tillfälle. Nu är det ett tag sedan och jag minns inte vad jag ogillade med den men mja, där var något jag inte gillade med den. Läs på ordentligt innan du investerar i den där.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. såg nu att den fanns med i månadsspar utbuduet på Nordnet! så där kan man månadsspar ai den courtagefritt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      ja det är ju nice så klart. Smidigt att kunna månadsspara i den på det viset.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Lägger Nordnet ordern åt kunden vid månadssparande i ETFer? Hur vet man i så fall att ordern inte läggs när spreaden är större än normalt? Jag tycker nämligen spreaden varierar en del över tid för de ETFer jag följer.

      Radera
    3. Om man är nojig över att få en bra kurs så är sådant månadssparande verkligen inget att satsa på. Dess grej är att det är smidigt. Kursen kan man utgå ifrån att den blir halvdan som bäst.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...