Jag bevakar brittiska pundet och FTSE100

 


I somras avyttrade jag min exponering i FTSE100 och det brittiska pundet. Både valutan och FTSE100 hade stigit hyggligt sedan mitt köp och det såg ut som ett bra tillfälle att ta hem de där pengarna och investera på hemmaplan. Länk till mitt inlägg jag skrev när jag sålde. Sedan dess har FTSE100 gått ned en aning och det brittiska pundet har gått ned en hel del. Från nivåer kring 13,7 kronor har pundet gått ned till nuvarande 12,69 kronor.

Det är ingen brådska men jag bevakar den här utvecklingen och tar eventuellt en ny exponering framöver. Kronan kan tänkas stärkas mer i närtid och jag anser att FTSE100 tillför en bra riskspridning i portföljen. Det är en helt annan mix av bolag än vad man får ur en indexinvestering mot tex Stockholmsbörsen.

När jag investerar i FTSE100 gör jag det via en börshandlad fond ifrån iShares. Länk till mitt inlägg med info om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2021/12/ishares-core-ftse-100-etf.html

Ja, jag tror på FTSE100 i långa loppet och att det är en bra riskspridare. Man kan med fördel äga den långsiktigt och det är normalt sett min plan när jag går in i en sådan investering. Samtidigt är jag öppen för att nyttja möjligheter att göra omplaceringar likt den jag gjort i FTSE100. Smidigast och förmodligen bäst i långa loppet är att inte göra sådana här omplaceringar utan snarare bara låta tiden göra sitt. Jag är dock en aktiv investerare och agerar annorlunda.

Grafen överst i inlägget visar kursutvecklingen i grönt för fonden medan den blåa grafen är utvecklingen för det brittiska pundet.

3 kommentarer:

  1. Vad får dig att tro att du vet den fortsatta riktningen för GBP? Du får gärna posta vilken nivå som är intressant och varför. För jag har ingen aning. Det medger jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag vet så klart inte på förhand hur valutan utvecklas. Historiskt har den rört sig upp och ned likt ett gummiband kommer den åter. Kronan har varit svag ett bra tag och har precis börjat repa sig. Jag är öppen för möjligheten om kronan stärks ytterligare.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Håller med att det är en intressant ETF, månadssparar i den hos Nordnet utan courtage från 500 kr, då blir även valutakursen "utsnittad" över tid. Gott nytt år!

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....