Dragit ned på FTSE100 och satsat på investmentbolag + bank

 


Jag tackar Storbritannien och FTSE100 för tiden. Det är nödvändigtvis inget dåligt case härifrån men sedan min investering har både indexet och det brittiska pundet stigit hyggligt. Jag tar hem mina pengar och låter dem växa vidare i svensk storbank där jag ökat i min banktrippel samt i investmentbolag.

Lundbergs handlades idag till cirka 10 procent substansrabatt varpå jag slog till. Det är väldigt fina tillgångar i det där bolaget som jag nu fick köpa till en god rabatt. Lundbergs äger jag sedan tidigare och det är fortsatt ett litet innehav. 

Investor blev det fler utav också. Behöver man säga så mycket om det? Sveriges största och kanske bästa investmentbolag. Jag är stolt ägare.

Vaddå banktrippel kanske du undrar? Ja det är ett tillvägagångssätt jag valt för att investera i svensk storbank. Istället för att försöka pricka in vilken utav de tre svenska storbankerna som är bäst (och går bäst på börsen) har jag valt att investera i dem alla tre och vikta dem lika. Idag har jag således investerat i Handelsbanken, SEB och Swedbank. De har gått svagt på börsen i år men de är sunda, bra bolag som kommer göra rekordvinster det här året och pynta än större utdelning nästa år.

Från politikers håll är det just nu på tapeten det där tugget att banker skall vara återhållsamma med utdelningar men jag tror bankerna viftar av sig det snacket. De svenska bankerna är välkapitaliserade och har god riskkontroll. 



26 kommentarer:

  1. Hej
    Som företag är det kanske inte så stor skillnad på de tre bankerna(eller??)men sett till aktiekurserna så tycker jag att SEB på lite längre sikt har varit stabilast och ökat mest.
    Därför kör jag bara den till ca 10% av portföljen.
    Trevlig helg!!
    //Jojje

    SvaraRadera
  2. Om inte annat så fortsätter bankerna dela ut hög ensiffrig direktavkastning och bygger kassa. Pengarna försvinner inte bara för att fi inte tycker att de ska delas ut.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Nordea är en finsk bank. När jag skapade min banktrippel var dessutom Nordea mer av ett frågetecken med svag prestanda. Nu har de dock fått ordning på Nordea som presterar bättre. Kan tänka mig att äga en finsk bank men håller mig till de svenska.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Varför ej Nordea?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea är en finsk bank. När jag skapade min banktrippel var dessutom Nordea mer av ett frågetecken med svag prestanda. Nu har de dock fått ordning på Nordea som presterar bättre. Kan tänka mig att äga en finsk bank men håller mig till de svenska.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej! Jag har läst flera av dina inlägg kring fonder mm på slutet och jag har ungefär samma inställning som du, jag vill minska risken för att jag väljer fel bolag genom att köpa "allt". I USA är ju Vanguards VTI väldigt populär men den får ju inte vi köpa.... det närmaste man kommer är väl VUSA(?) men det är ju egentligen S&P500....
    De flesta globalfonder har ESG filter som är lite godtyckliga och som drar ner avkastningen.
    I en perfekt värld skulle jag vilja köpa billig global indexfond/ETF utan ESG filter och som för vidare utdelningen till sina ägare men någon sådan har jag inte hittat.... känner du till något bra som jag inte hittat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja tyvärr har i princip alla svenska fonder lagt på sitt eget ESG-filter eller bytt till ett ESG-index. Svårt att investera utan ESG här i Sverige.

      Det finns börshandlade fonder som är rena index utan ESG. Vanguard har med olika inriktning. Kolla på vanguardinvestments.se

      Jag investerar helst i rena index utan godtyckliga ESG-regler men har förlikat mig med det där och ändå investerat i fonder som har det.

      Exempelvis SEB Sverige Indexnära. Det är ESG-filter på den. Jag har valt att resonera att det är inte mycket den exkluderat, den innehåller nästan allt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vad är ESG?

      Radera
  6. Hej Petrusko! Är investor fortfarande prisvärt på dessa nivåer? Vad tror du om kursen i SHB på ett års sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Investor är makalöst bra, på flera sätt. Dels tycker jag att Investor är bra för att det innehåller rakt igenom bra bolag. Investor är bra för att de år efter år presterar väldigt bra avkastning till oss ägare. Oavsett vad historisk värdering i INvestor varit finner jag den köpvärd till vilken rabatt som helst. Ja, skulle Investor handlas till bara någon procent rabatt så tycker jag fortfarande att det är bra värde för pengarna. Oavsett om den har handlats till mer rabatt förr.

      Bankerna är ratade på börsen och det är inte säkert att de kommer värderas upp så mycket i närtid. Det återstår att se hur marknaden är på humör när rapporterna kommer in. Det kommer vara starka rapporter från bankerna de kommande kvartalen. Jag känner mig trygg i att jag köpt bra vinster till låg värdering. Jag räknar inte med en snabb uppvärdering, det får komma som det kommer.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej,

    Det verkar som att Handelsbanken gör sina indexfonder eller a alla fonder av andelsklass B tillgängliga.

    Om det nu stämmer så ska dom dyka upp att kunna köpa hos Handelsbanken då.

    Ville bara informera kan vara värt ett inlägg?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Handelsbanken har flera fina fonder i sortimentet varav en USA-fond som jag gillar. Den finns i en utdelande andelsklass men det är en sådan där man behöver köpa minst 100.000 (eller om det var 1 msek). Jag spanar fortfarande runt men om jag inte fastnar för något annat avser jag höra mig för med fondbolaget hur möjligheterna kring den fonden hos Avanza ser ut.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,

      Jasså vad heter den?

      För jag har lagt upp alla mina jag vill ha och det är 100kr köp. Så det ska fungera.

      Radera
    3. Är det möjligtvis Handelsbanken Usa index criteria (B1Sek)?

      Radera
    4. Tjena,
      Fick bestämt för mig att jag svarat redan men det blev nog ett tekniskt missöde.

      Handelsbanken USA Index Critera är det jag tänker på och andelsklassen jag funnit som pyntar utdelning är (B9 SEK). Nian i namnet förtäljer att det är en sådan där fond med hög minsta insättning. Om den finns som (B1 SEK) som någon nämner ovan är det trevligt för då är det typ en hundring i minsta insättning. Jag har dock inte sett en sådan andelsklass i fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Hej,

      Jag håller på att checka av så att alla ordrar går igenom och vet det på måndag.

      Men b1sek finns.

      För att få kontant utdelning måste fondadministrationen sätta upp dom och välja kontant utdelning.

      Jag hoppas det fungerar för är isåfall supernöjd att få komma åt utdelande indexfonder =)

      Radera
    6. Nu till den ”jobbiga biten”

      Under hur många månader/år ska man flytta kapitalet?

      Har du någon tips eller ide ?

      Tacksam för svar =)

      Radera
  8. Jag hade hellre valt den (numera) finska banken Nordea hellre än sossarnas tvättfirma (i.e. Swedbank).

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för en grymt informativ och välskriven blogg! Försöker lära mig mer om utdelande fonder/ETFer, du har skrivit mkt om detta men jag har inte sett ngt om denna: SEB Global Indexnära D USD - Lux utd. Fonden verkar relativt nylanserad på Avanza, 33 ägare i stunden. Så till mina frågor, vad tror du om detta alternativ och betyder "Lux" att det kan bli tal om beskattning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja precis det där LUX hintar att den fonden har sin skattemässiga hemvist i Luxemburg där utdelningar beskattas med 15%. Det behöver man tänka på. Jag är inte förtjust i fonden av den anledningen.

      Jag håller på och sonderar terrängen bland vanliga globalindexfonder med utdelning och hoppas kunna skriva ett inlägg inom några veckor.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Kanske Spiltan Global Investmentbolag som är passivt förvaltade o på svar till 0,4 % avgift. Den lockar mig. Ser fram emot ditt inlägg om globala indexfonder

      Radera
  10. Är Sagax D en god spelare i en portfölj? Köper du något där för tillfället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det ser mycket bra ut för Sagax i den här finansieringskrisen i fastighetssektorn. Sagax har högavkastande fastigheter och de har starka nyckeltal som än så länge säger att det är lugnt för deras del.

      Jag har varit lockad att köpa mer men har avstått för att hålla nere risktagandet. Förutsättningar kan ju ändras snabbt och plötsligt är inte Sagax så där bra längre. Jag tror ju inte det men ändå. Mitt innehav i Sagax D väger cirka 4 procent i portföljen. Jag avstår att öka tillsvidare.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Är det ishares FTSE du sålt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det stämmer. Jag investerade i FTSE100 via en börshandlad fond ifrån iShares.

      Mvh petrusko

      Radera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...