Uppföljning och friserat min banktrippel

 


För cirka 1 år sedan skrev jag om en ny approach till att investera i storbank på börsen. Jag skippade helt enkelt att försöka sia om vilken som skulle gå bäst och satsade på alla 3 svenska storbanker (klicka här för att läsa det inlägget). Som jag skrev då har jag historiskt attraherats extra av Handelsbanken som agerar med lägre risk och finansiell styrka i världsklass. Avkastningsmässigt har dock Handelsbanken inte varit fantastisk. Varken det senaste året eller på flera års sik.

Bilden ovan visar kursutveckling exklusive utdelningar för OMXS30 samt Handelsbanken, SEB och Swedbank. 

Sedan en tid är SEB min favorit i sektorn men jag valde alltså ändå att köra på dem alla tre och att likavikta dem. Sedan dess har Swedbank avkastat betydligt bättre än SEB. Tur jag hade min trippel alltså. Handelsbanken har gått avsevärt sämre. Vilken bankaktie som skall avkasta bäst det kommande året är omöjligt att förutspå och jag är fortsatt nöjd med min approach med den här banktrippeln. Jag tror på sektorn. De är bra alla tre de svenska storbankerna.

Under det gångna året har jag sett över viktningen och köpt mer vid några tillfällen för att likavikta dem. Senast idag köpte jag lite fler Swedbank och SEB för att hamna på lika viktning igen. Handelsbanken köpte jag fler utav för någon månad sedan.

Ja SEB är min favorit. De gör sin grej grymt bra och de har presterat en god totalavkastning om 8,55 procent årligen de senaste 10 åren. Under en tid har de gjort stora regelbundna återköp av den egna aktien och det väntas de göra även de kommande åren. Något jag hoppas att Handelsbanken nyttjar de också. Apropå Handelsbanken så har de en årlig genomsnittlig totalavkastning om 4,36 procent de senaste 10 åren. En enorm skillnad mot SEB alltså. Jag förväntar mig att SEB fortsätter att prestera bra operativt och göra rätt saker som tex aktieåterköp. Jag ser möjligheten för Handelsbankens aktie att prestera bättre över tid. Aktieåterköp kan vara en del av det receptet. Vi får se hur det spelar ut.



10 kommentarer:

  1. Ja det har inte varit kul att äga bank senaste året. De går snabbt upp, men snabbt ner igen... och senaste veckorna har de fyra storbankerna presterat negativt i förhållande till omxs30 som gått riktigt bra. Jag behåller ändå och hoppas på att se lite varaktig uppgång under slutet av året, början av nästa år.

    SvaraRadera
  2. Ser att bloggaren är på väg att utvecklas till en fullvärdig medlem i Random Walk kyrkan. Sist jag var där pratades det om att inte leta efer en nål i en höstack utan att köpa hela stacken. Nu kommer tre banker med. Fast skall man vara aktiv så har jag svårt att se någon större nedsida i SHB-:)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Ja det har blivit en stor del av portföljen i breda investeringar som indexfonder. Det passar mig bra där jag är nu och jag har länge varit en förespråkar för just indexinvestering. Jag har bara inte anammat det själv till så stor grad förrns det senaste året. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Varför inte Nordea, DNB, Danske Bank. Utländska källskatten ? Lägg det i en kapitalförsäkring och få tillbaka. Nordnet har 15% skatt på Nordea, då de har ordnat med finsk skattehemvist. Man skall ju ändå betala skatt på kapital, så dessa 15 % får du avräknas från denna skatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Varför inte Bank of America, Citigroup, Barclays... Det finns hundratals banker att investera i. Jag har valt de svenska storbankerna.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Nej, du hade varit ärligare om du hade svarat att du är för feg och vågar inte se över gränsen. Bästa banker ligger inte i Sverige men du kan fortsätta ha struts huvud och låtsas ha det. :D

      Radera
  4. Hej Petrusko!

    Vad tycker du om Fastpartner A och heimstaden Pref.

    skulle du hellre placera i de pref aktier du äger för tillfället?

    Mvh Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon,
      Jag antar att du menar Fastpartner D. Fastpartner och Sven-Olof skadade sitt förtroende när de försökte sig på en ful tolkning av bolagsordningen som innebar en hygglig utdelning på vanliga stamaktierna men en halverad utdelning på D-aktien.

      De backade senare på det förslaget men förtroendet är skadat. Utöver det så är det en knepig sits i Fastpartner som förvisso har cash på hand men samtidigt svaga nyckeltal. Den D-aktien bör man avvakta förslag och beslut om utdelning på D-aktien för en ny 12-mån period (bolagstämma på våren).

      Heimstaden undviker jag då utsikterna är grumliga. Bolaget som man kan köpa preffen i, Heimstaden preff alltså den har inget kassaflöde från fastigheter. De är helt beroende av att det betalas utdelning ifrån dotterbolaget Heimstaden Bostad. Jag har skrivit om upplägget i Heimstaden och dess kassaflöde ifrån olika aktieslag i Heimstaden Bostad. Googla petrusko Heimstaden så finns det där någonstans.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko.

    Jag vill lägga till en småbolagsfond och funderar på två val.

    Cliens småbolag med mäktiga Carl Sundblad som fondförvaltare.

    Spiltan småbolag.

    Båda har ju en högre avgift men de har haft en fantastisk avkastning efter avgift en längre tid.

    Hur hade du tänk här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det finns gott om historisk data att titta på när det gäller fonder. Generellt är det så att de fonder som presterat bäst en viss period sällan hör till de bättre den kommande perioden. Faktiskt är det vanligt att de hör till de med svagare prestanda.

      Det är svårt att välja "rätt" aktiv fond. Alltså att välja den som presterar bra/bäst i framtiden.

      Med en aktiv fond får man potentialen till överavkastning mot index samtidigt som man utsätter sig för risken att få sämre avkastning.

      Du får bilda dig en uppfattning om vilken du helst vill chansa på.

      Själv gillar jag indexfonden ifrån PLUS fonder och skippar den där stora risken en aktiv fond har att underprestera mot index.

      Ett alternativ är AMF småbolagsfond som är aktivt förvaltad men har en avgift som en indexfond kring 0,45%. Just avgiften är en stor anledning att många fonder presterar sämre avkastning än index.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....