WPC delar ut kontorsfastigheter

 


Fastighetsbolaget WPC har idag meddelat att de avser dela ut kontorsfastigheterna via ett nytt separat bolag till befintliga aktieägare. Det nya bolaget heter Net Lease Office Properties, NLOP och består av 59 fastigheter som utgör cirka 10 procent av WPC årliga hyresintäkter.

Exakt villkor och datum kommer presenteras senare men utdelningen av NLOP till WPCs aktieägare väntas ske i november.

Utdelningen utav NLOP kommer dessvärre att beskattas och det brukar bli förvirring osv bland mäklarna och dess kunder kring detta. De aktieägare i WPC som erhåller aktier i NLOP kommer sannolikt i efterhand få en transaktion på sin depå där mäklaren drar skatt för den här utdelningen. KASS jag vet.

Ja det är sopigt det här förfarandet att transaktionen utlöser skatt. Jag tror det är 15 procent på värdet utav de NLOP-aktier man erhåller. 

Den här transaktionen är ett led i WPCs plan att inte vara på kontorsmarknaden över huvud taget. Att man nu skeppar ut fastigheterna till aktieägarna är ett sätt att snabbt bli av med dem. Investerare är mycket negativa till kontorsmarknaden i USA och det är inte utan anledning. Det är mycket vakanser och riktigt dålig business att äga kontor nu. För WPC där det endast utgör en liten del är det negativt att förknippas med sektorn varpå man snabbt vill göra en exit och blidka marknaden. Tanken är att resterande del då kommer få en bättre värdering.

Hur som helst, jag är inte glad i den här dealen. Dels vill jag inte äga ett fristående NLOP och jag vill inte pynta skatt för äran att få äga dem.

Jag siktade på ett separat inlägg om resterande förändringar i WPC men jag lägger in det här som en uppdatering.

WPC sänker helårsguidningen till en AFFO om $5,20 - $5,28 för totala bolaget som det är idag. Tidigare var guidningen $5,32 - $5,38.

Framförallt så ändrar man utdelningspolicyn och "resettar" utdelningen. Målsättningen framledes är att dela ut 70 - 75 procent av AFFO. Jämförelsevis ligger nuvarande utdelning på 80 procent av AFFO.


5 kommentarer:

  1. W.P Carey har fallit från 89 dollar rakt ner till 59 dollar på lite mer än ett år. Nu skall man dela ut något aktieägarna redan äger. Mitt råd: RUN FOR THE HILLS:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Generellt sett är min erfarenhet att det är bäst att sälja direkt på besked om utdelningssänkning. Jag kan inte på rak arm minnas något tillfälle där en utdelningssänkning varit starten på något bra och aktien därefter gått starkt. Det omvända däremot har jag erfarit.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Snabbt går det i hockey. Hur resonerar du kring ditt innehav av WPC framledes- sitter du kvar i båten eller överväger en minskning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jesper,
      Ja eller hur!
      Enligt min erfarenhet kommer det aldrig något gott ur utdelningssänkningar och det har oftast varit bäst att sälja direkt. Jag har sålt mina WPC nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för uppdateringen! Vad köper du istället?

    SvaraRadera

Utdelning i SEB Sverige Indexnära B maj 2024

  Nu har SEB meddelat utdelning för sina fonder och jag följer primärt deras fina indexfond SEB Sverige Indexnära B. Jag tycker det är en ut...