SEB är guldstandard bland de svenska storbankerna

 


Utav de tre svenska storbankerna Handelsbanken, Swedbank och SEB sticker den sistnämnde ut med en betydligt bättre totalavkastning.  Jag äger dem alla tre men gillar SEB bäst. De gör sin grej väldigt bra och den senaste affärsplanen har spelat ut mycket bra. I runda slängar investerar de mer i sin verksamhet för att kunna växa på sikt. De arbetar med regelbundna återköp av den egna aktien vilket stärker aktiekursen och leder till att varje kvarvarande aktie på sikt får en större del av bolagets vinster.

De tre svenska storbankernas årliga genomsnittliga totalavkastning på 10 års sikt enligt Morningstar:

Handelsbanken: 4,72 procent per år.

Swedbank: 7,04 procent per år.

SEB: 10,02 procent per år.

Totalavkastningen i SEB har varit avsevärt bättre historiskt och det ser hyggligt ut även framåt. De närmsta åren väntas banken göra fortsatt rejäla vinster i spåren av den högre räntan. För 2023 till 2025 är konsensusestimat en vinst per aktie om 17, 15 och 16 kronor för respektive år. SEB A handlas just nu till 129 kronor vilket på 2024 års estimerade vinst om 15 kronor ger p/e 8,6.

De där aktieåterköpen jag nämnde ja de väntas fortsätta de närmsta åren. För 2023 till 2025 väntas SEB återköpa aktier för 6, 8 respektive 9 miljarder kronor.

Utdelningen väntas bli 9 kr för 2023, 8 kronor för 2024 och 9 kronor per aktie för 2025. 

Vilken utav bankerna som har den bästa totalavkastningen de kommande 10 åren får framtiden utvisa. Det finns god potential i dem alla tre och medan SEB redan är på rätt väg är det lite bitar som skall falla på plats i de andra för att de skall få utväxling i aktiekurs. Swedbank har exempelvis sina stämningar som skall ur vägen (vilket det kommer vara på 10 års sikt). 

Jag har en tid kört på min banktrippel där jag likaviktar de tre svenska storbankerna. Även om jag tror mest på SEB har den alltså ändå samma vikt som Handelsbanken och Swedbank. Så har jag gjort för att sprida risken. För att minska risken att satsa på fel bank. Finska Nordea skippar jag, det räcker gott med tre svenska banker och det lockar mig inte för stunden i vart fall att gå utomlands för att investera i fler. Sett till ovan nämnda totalavkastning så är finska Nordea näst sämst med 5,77 procent årlig totalavkastning.



9 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! Är det A eller C aktien man ska äga? Vad är skillnaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är väldigt tunn handel i SEB C vilket medför att den kursmässigt rör sig lite "hackigare" och att det beroende på hur mycket man investerar kan vara trögt att få igenom sina affärer.

      Det är olika röststyrka i aktierna men det har ingen betydelse eftersom Investor/Wallenbergsfären har full kontroll över makten i bolaget.

      Så sett bör man välja det aktieslag som är billigast och smidigast att handla i. I detta fallet är A-aktien både billigast och smidigast eftersom det är avsevärt större omsättning i den.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för din underbara blogg Petrusko ❤️ känns oförskämt att man får detta gratis. Fyller på med lite SHB och SEB. Efter jag läst detta. Handelsbanken har ju tappat en del i år till skillnad från SEB vad tror du är anledningen till detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Jag tror det är som några experter är inne på den större exponeringen i fastighetssektorn. Att det är anledningen till att marknaden är mer kylig till Handelsbanken.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Svar
    1. Tjena,
      Ja den avyttrade jag häromdagen. Ihop med några andra mycket små innehav som åkte ut i en rensning. Jag har gjort en översyn av portföljen och siktar på att skriva några rader om det nu i höst när jag är färdig för denna gången. Innehavslistan här på bloggen håller jag uppdaterad.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej!
    Tyvärr hittade jag Petrusko på den tiden du rekommenderade fastighetsaktier och Telia som då var ditt största innehav. Förstår nu att du tagit förlusterna och satsar på index och lite bank istället. Liksom jag.
    Hälsningar Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lasse,
      Just Telia har aldrig varit mitt största innehav men fastighetsaktien Castellum har varit det. Hur som helst har du gjort ett smart val som satsar på indexfonder. Det är ett enkelt sätt att få sin del av börsens avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....