W. P. Carey ett stadigt utdelningsbolag

 


Jag har gjort en översyn av WPC som jag äger sedan många år. För att gå rakt på slutsatsen så landade jag i ett sug att köpa fler aktier i bolaget. Det här är en mycket stadig utdelare och medan aktiekursen gått knackigt på sistone ser det hyggligt ut rent operativt. WPC drar in bra med cash och de ser ut att ha hygglig potential på lång sikt.

W. P. Carey är ett amerikanskt fastighetsbolag med huvudsakligen lager och industrifastigheter men de har även lite annat. 16 procent av fastighetsportföljen kategoriseras som "kontor". Den här delen kan vara en anledning till att aktien gått ned. En delförklaring må sägas eftersom hela fastighetssektorn har gått ned i spåren av högre finansieringskostnader. Just kontorsfastigheter är djupt inne i frysboxen bland investerare i USA och därför menar jag på att det faktum att det över huvud taget existerar kontor i WPCs portfölj kan vara en faktor som får investerare att rata bolaget. De där kontorsfastigheterna är dock en liten andel av portföljen men det är dessutom hygglig kvalitet på dem. I den senaste investerarpresentationen kan man se att bla Spansk stat/region är en stor hyresgäst i den kategorin. Hur som helst, den här lilla kontorsdelen i WPC bekymrar mig inget alls.

Tidigare i år fick bolaget en höjd kredit rating och det är något/några snäpp över den vanliga BBB ratingen och stadig outlook därtill. WPC har en stark finansiell ställning med en belåningsgrad kring 41 procent och ett mycket pålitligt kassaflöde. Den genomsnittliga återstående kontraktstiden är imponerande 11,2 år. I princip alla hyresavtal har årliga höjningar där över hälften är länkad till inflationen och resterande del har fasta höjningar. De senaste kvartalen har WPCs hyresintäkter ökat betydligt snabbare än innan, ett spår av inflationslänkade kontrakt. Medan hyran fram till några år sedan brukade stiga kring 1,6 procent ligger den nu på +4,3 procent i årstakt (like for like). Hyresavtalen är av så kallad net lease typ vilket innebär att hyresgästen står för i princip alla kostnader förknippade med fastigheten. Sammantaget innebär upplägget som WPC använder sig utav ett väldigt förutsägbart och stadigt kassaflöde.

Utdelningen är på $4,28 i årstakt vilket ger en direktavkastning om 6,8 procent på en aktiekurs kring $63. För 2023 har bolaget guidat om en AFFO på $5,32 - $5,38 per aktie vilket ger en god täckning av utdelningen. Som andel av AFFO ligger utdelningen på 80 procent vilket är bra för att vara en REIT. Bolagsformen REIT är skapad på så vis att bolaget måste betala en stor del av sin intjäning i form av utdelning. Under 90 procent utdelningsandel är starkt för den här typen av bolag.

Aktien har som sagt gått svagt ihop med hela REIT-sektorn och när det vänder är inget jag spekulerar i. Jag ser till WPC som är ett bra bolag. De presterar bra och har gjort det igenom alla tänkbara ekonomiska klimat. Nedgången i dess aktie ser jag som ett bra läge att investera mer. På lång sikt så klart. På kort sikt som några år kan det fortsatt vara svalt intresse för sektorn på börsen. Jag överväger att investera mer i W. P. Carey.



7 kommentarer:

  1. Hur ser du på den svaga kronan just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Den rådande dollarkursen är ingen positiv faktor då man kan anta att det som vanligt kommer bli lägre dollarkurs igen på sikt. Jag ratar inte investeringar i dollarnoterade bolag men jag tar det varsamt.

      Min grundtes är att bolaget skall bära sig självt och valutan spekulerar jag inte i.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Grymt att du djupade WPC, låter som ett bra bolag att investera långsiktigt i. Ägnar mig åt att bygga en utdelningsbombmatta med basen i ett gäng ETF/utd fonder, WPC är ju precis som Realty Income en månadsutdelare så enkel pusselbit att placera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det stämmer ju! Tack för att du uppmärksammade att jag skrev fel

      Radera
  3. Vad händ med ditt innehnv i W. P. Carey ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det har jag skrivit om i mitt inlägg med rubriken "Jag sålde mina WPC". Länk till inlägget nedan. Sedan jag sålde har aktien fortsatt ned och utdelningen har sänkts.

      https://petrusko.blogspot.com/2023/09/jag-salde-mina-wpc.html

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....